Πρωτοσέλιδο

Τι συμβολίζουν τα λουλούδια του Επιταφίου και πώς επιλέγονται

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint
 Το Πάσχα είναι η μεγαλύτερη γιορτή της Χριστιανοσύνης με πολλά έθιμα σε κάθε γωνία της Ελλάδας να αναβιώνουν.Το στόλισμα του Επιταφίου, είναι η πιο όμορφη στιγμή  αυτής της αναβίωσης.
Μπορεί το Πάσχα να συμβολίζει την θλίψη και τον πένθος της Μεγάλης Βδομάδας, αλλά έθιμα, όπως αυτό του στολίσματος του Επιταφίου είναι κάτι που περιμένουν πολλές γυναίκες κάθε ενορίας. Συνήθως τα λουλούδια μαζεύονται από το πρωί της Μεγάλης Πέμπτης από τους κήπους των σπιτιών, καθώς και αγριολούλουδα από τα χωράφια στα χωριά.
Τι συμβολίζουν τα χρώματα των λουλουδιών;

 Στα χρώματα των λουλουδιών κρύβονται  συμβολισμοί : το κόκκινο συμβολίζει το αίμα, το μωβ το πένθος και το λευκό την αγνότητα.

Στις πόλεις τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά, καθώς το στόλισμα το αναλαμβάνουν ανθοδέτες, οι οποίοι επιστρατεύουν κάθε είδους εξωτικά λουλούδια και πρασινάδες. Γι’ αυτό και ο Επιτάφιος  είναι σαν ένας πίνακας ζωγραφικής με σταυρούς και γράμματα που σχεδιάστηκαν πρώτα σε χαρτί.
Τα λουλούδια των Επιταφίων σε όλη την Ελλάδα

 Σε διάφορες τοπικές κοινωνίες της Ελλάδας, ο Επιτάφιος στολίζεται και με διαφορετικά λουλούδια.
Στη Βόρεια Ελλάδα, οι γυναίκες στόλιζαν κυρίως με πασχαλιές και ζουμπούλια. Ιδιαίτερα στην Καστοριά, στόλιζαν με πρίμουλα ή κουλιάστραντο όπως ονομάζουν τοπικά αυτό το είδος.
Στη Θεσσαλία, από μαρτυρίες των γυναικών της ευρύτερης περιοχής της Καρδίτσας, χρησιμοποιούσαν και εξακολουθούν να το κάνουν – στα χωριά κυρίως- πασχαλιά φόρμιο, βιολέτα, χρυσάνθεμο και διάφορα είδη ορχιδέας.

Στη Λάρισα χρησιμοποιούν το  αγιόκλημα στις κολώνες, γιρλάντες με πασχαλιές και μικρά κίτρινα αναρριχώμενα τριαντάφυλλα καθώς και ανεμώνες, φρέζιες, ίρις και καμέλιες.
Στα Ιωάννινα, το κύριο είδος ήταν ο αμάραντος σε διάφορα χρώματα και ανάλογα με το πότε έπεφτε η γιορτή του Πάσχα, ο νάρκισσος. Πασχαλιές έκοβαν για τον Επιτάφιο στο Ζαγόρι, και στο Μέτσοβο οι βλάχοι χρησιμοποιούσαν πρίμουλα.

Στο Αγρίνιο, χρησιμοποιούσαν χιονάκι και πρίμουλα το οποίο μάλιστα στο Καρπενήσι και στο Κρίκελο Ευρυτανίας ονόμαζαν δρακάκι επειδή όπως λένε συμβολίζει τα δάκρυα της Παναγίας.
Στη Κέρκυρα οι γυναίκες θυμούνται λεμονανθούς να πρωταγωνιστούν στον στολισμό και να δίνουν εξαιρετικό άρωμα και «ανατολίτικη» ομορφιά με τι γιρλάντες που έφτιαχναν.

Στην Κεφαλονιά η παράδοση θέλει τις γυναίκες να ξενυχτούν στολίζοντας την ξυλόγλυπτη κατασκευσή με λουλούδια όλων των χρωμάτων και των αρωμάτων. Χρησιμοποιούν ποικιλόμορφα μυρωδάτα αγριολούλουδα αλλά και ήμερα, που μαζεύονται από τα παιδιά από τους ανοιξιάτικους κήπους, τις αυλές και τα τα χωράφια. Κυριαρχούν οι βιολέτες που είναι χαρακτηριστικό λουλούδι στις αυλές των σπιτιών.

Στη Καλαμάτα τη δεκαετία 1950-1960 στόλιζαν μόνο με λευκά άνθη τον επιτάφιο, γιρλάντες με λεμονανθούς, λευκές βιολέτες και κάλλες.

Στη Μυτιλήνη, έφτιαχναν συνθέσεις με λίλιουμ και οριεντάλ κυρίως, καθώς και ζέρμπερα, αλστρομέρια, χρυσάνθεμα, ανθούριο κόκκινο, πάπια – τοπική ονομασία για το φυτό κάλλα, γυψόφυλλη, αμάραντο, αβγιανό- μωβ φυτό που βρίσκεται στο βουνό και μοσχοβολάει (λεβάντα).
 

Newsletter

Σαν σήμερα...

1907 | 

Στην Αλιστράτη φονεύθηκε ο Έλληνας Γεώργιος Θεοδωράκης.

1907 | 

Από έκθεση του Έλληνα Προξένου Σακτούρη: «Κατά την πρό ολίγων ημερών είς Θεσσαλονίκην κάθοδόν μου επεσκέφθην τον Χιλμή Πασάν, ως πράττω πάντοτε, οσάκις δια λόγους υπηρεσίας μεταβαίνω είς Θεσσαλονίκην. Η Α. Εξοχότης υπήρξεν, ως πάντοτε, φιλόφρων. Η συνομιλία διήρκεσεν επί μακρόν και περιεστράφη είς διάφορα ζητήματα. «Είναι λυπηρόν, μοι είπεν εν περιλήψει ο Χιλμής πασάς, ότι αι παρεκτροπαί της Ελληνικής δράσεως και η άστοχος πολιτική των Ελλήνων απεξένωσαν αυτούς των συμπαθειών της Ευρώπης και οι πανούργοι Βούλγαροι κατόρθωσαν διά της τελευταίας χαλαρώσεως της εργασίας των να παραστήσωσιν εαυτούς μέν ως θύματα, τους δε Έλληνας ως τους μόνους δημιουργούς και παραιτίους της εκρύθμου καταστάσεως. Είναι λυπηρόν αλλά και ατυχές ότι η Ελληνική Κυβέρνησις χρησιμοποιεί τους αξιωματικούς ως αρχηγούς συμμοριών και εκτίθεται κατά τοιούτον τρόπον…».

1936 | 

Στον κινηματογράφο «Κρόνιον» προβλήθηκε η ταινία «Άσμα Ασμάτων» με την Μάρλεν Ντίτριχ.

1945 | 

Τα μέλη του Εμπορικού Συλλόγου Σερρών αποφάσισαν την ανασύσταση του συλλόγου τους. Καταρτίσθηκε προσωρινή διοικούσα επιτροπή υπό των: Γ. Ζιώγα, Ευάγ. Καμούρη, Κύρου Κύρου, Ηρ. Πρόβου, Ι. Μπεσίρη, Ν. Στεφανίδου, Κ. Θεοχαρίδου και Μ. Εμμανουηλίδου στους οποίους ανατέθηκε η σύγκληση γενικής συνέλευσης προς εκλογή διοικητικού συμβουλίου.

1949 | 

Κυκλοφόρισε το τρίτο και τελευταίο χειρόγραφο μαθητικό περιοδικό «Αστήρ». Ήταν έγχρωμα εικονογραφημένο από τον μαθητή Γιώργο Αντωνίου, που έφερε την ένδειξη «Δεκαπενθήμερη φιλολογική επιθεώρηση», με διευθυντή και υπεύθυνο τον Λούη Οικονόμου.

1951 | 

Έγινε η ανασύσταση της χορωδίας του «Ορφέα» και προσελήφθη ως μαέστρος ο Χρήστος Σταματίου.
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες