ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΛΑΣΣΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Η Επανάσταση του 1821

Οδηγός μας οι έγκυρες πηγές των αυτοπτών μαρτύρων Ν. Σπηλιάδη, Φωτάκου, Παπαρρηγόπουλου, Μακρυγιάννη, Κολοκοτρώνη και άλλων. Γιατί την αληθινή ιστορία τη γράφουν οι πρωταγωνιστές της. «Σαν ανάβει η φωτιά, σιγουράντζα δεν την έχεις πλέον πουθενά: μήτε στη στεριά μήτε στη θάλασσα.

Οδηγός μας οι έγκυρες πηγές των αυτοπτών μαρτύρων Ν. Σπηλιάδη, Φωτάκου, Παπαρρηγόπουλου, Μακρυγιάννη, Κολοκοτρώνη και άλλων. Γιατί την αληθινή ιστορία τη γράφουν οι πρωταγωνιστές της. «Σαν ανάβει η φωτιά, σιγουράντζα δεν την έχεις πλέον πουθενά: μήτε στη στεριά μήτε στη θάλασσα.

 ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΛΑΣΣΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

18η Διδακτική περίοδος 2020-2021

Μάθημα 19ο , Τετάρτη 17 Μαρτίου 2021, ώρα 7μ.μ. στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.

Μόνο τηλεοπτικά και διαδικτυακά

 

ΘΕΜΑ:  «: Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821

1)  Οι οπισθέλκουσες δυνάμεις και οι Πρωτεργάτες της

2)  Μύθοι και Αλήθειες

3)  Τα ουσιώδη αίτια της Δολοφονίας του Καραϊσκάκη».

 

ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: Ρωμανίδης  Ιωάννης, φιλόλογος

 

   Οδηγός μας οι έγκυρες πηγές των αυτοπτών μαρτύρων Ν. Σπηλιάδη, Φωτάκου, Παπαρρηγόπουλου, Μακρυγιάννη, Κολοκοτρώνη και άλλων. Γιατί την αληθινή ιστορία τη γράφουν οι πρωταγωνιστές της. «Σαν ανάβει η φωτιά, σιγουράντζα δεν την έχεις πλέον πουθενά: μήτε στη στεριά μήτε στη θάλασσα. Τσουρουφλίζεσαι παντού. Ο αγώνας θα στοιχίσει. Όλα στοιχίζουν. Η ησυχία στοιχίζει σε χάσιμο ελευθερίας, ο ξεσηκωμός στοιχίζει σε ζωές. Ο καθείς με τα δικά του μάτια βλέπει. Δε μένεις σύμφωνος μ’ εκείνους πους θεν να περνούν καλά, κι ας μην ανασαίνουν λεύτερα. Λεύτερη ανάσα!».  (Δόμνα Βισβίζη). «Της Ευρώπης οι Επαναστάσεις εναντίον των διοικήσεών των, είναι εμφύλιος πόλεμος. Ο εδικός μας πόλεμος είναι ο πλέον δίκαιος, ήτον έθνος με άλλο έθνος, ήτον με ένα λαόν οπού ποτέ δεν ηθέλησε να αναγνωρισθή ως τοιούτος, ούτε να ορκισθή, παρά μόνον ό,τι έκαμνε η βία». (Κολοκοτρώνης, Διήγησις Συμβάντων ελληνικής Φυλής). «Οι πλούσιοι ας καταβάλωσι μέρος της περιουσίας των, οι ιεροί ποιμένες ας εμψυχώσωσι τον λαόν με το ίδιόν των παράδειγμα και οι πεπαιδευμένοι ας συμβουλεύσωσι τα ωφέλιμα» (Αλέξανδρος Υψηλάντης) .Ο Ευρωπαϊκός Φιλελληνισμός ξεκίνησε από τον Γερμανό ιστορικό τέχνης  Γιόχαν Βίνκελμαν (1717-1768), που από τους πρώτους έστρεψε το βλέμμα στην αρχαία Ελλάδα, όχι για να μιλήσει για τη νέα, αλλά να νοηματοδοτήσει την ταυτότητα της Ευρώπης της εποχής, που αναζητούσε τον εαυτό της ,κυρίως καθώς έβγαινε από την καταπακτή των Ναπολεόντιων πολέμων. Έτσι γεννήθηκε ο Νεοκλασσικισμός. «Άπορον λοιπόν δεν είναι ότι η Επανάστασις υπό πολλών και ποικίλων περιστάσεων ριπιζομένη εξερράγη. Και άπορον ήθελε είναι μάλλον εάν δεν ήρχιζεν εν καιρώ τοσούτον ευθέτω, αφού προ αιώνου ουδέν άλλο επεζήτει ει μη εύθετον καιρόν. Το δε θαυμαστόν μόνο είναι πως ηδυνήθη να ανθέξη και διεξαχθή» (Παπαρρηγόπουλος σελ. 574, Διδακτικά πορίσματα της Επανάστασης).

   

   Η αλήθεια είναι ότι ο στρατός του Ιμπραΐμ με αξιωματικούς μισθοφόρους βετεράνους του Ναπολέοντα ηττήθηκε σχεδόν σε όλες τις μάχες της Πελοποννήσου, στη Βέργα, στους Μύλους, στο Πολυάραβο, στο Ναύπλιο και αλλού.  Θα ερμηνέψομε την άποψη του Κολοκοτρώνη : «Φωτιά και τσεκούρι στους προσκυνημένους» . Διακόσια χρόνια από το ’21 όλο και  περισσότερο εδραιώνεται η άποψη ότι ο αγώνας των απανταχού Ελλήνων για Ανεξαρτησία προδόθηκε, όπως προδόθηκαν και τα ιδανικά, οι πόθοι και οι οραματισμοί του Καραϊσκάκη και του Ανδρούτσου, οι οποίοι διέγνωσαν έγκαιρα τις προδοτικές διαθέσεις του «πρίγκηπα» Μαυροκορδάτου. Το εικοσιένα προδόθηκε, όπως και τα όνειρα του γέρου του Μοριά, ο  οποίος μάντεψε στα μάτια του καιροσκόπου Κωλέττη τις σκέψεις περί εκτροπής του αγώνα και δημιουργίας του Γαλλόφωνου αστικού κρατιδίου των δουλοφρόνων και διεφθαρμένων λογοκρατών, όπως βέβαια προδόθηκαν και τα μεγαλεπίβολα σχέδια του  Κυβερνήτη Καποδίστρια, ο οποίος με «ακάματον ορμή και βια μετρούσε τη γη» προσαρτώντας τον ένα νομό  κατόπιν του άλλου στο σώμα της Ελλάδος μετά από διπλωματικές γιγαντομαχίες.

 

     Ο Ρωμανίδης Αλεξ. Ιωάννης, εκ Παλαιοκάστρου Σερρών ορμώμενος, είναι συνταξιούχος φιλόλογος. Υπηρέτησε  στην ιδιωτική και τη δημόσια εκπαίδευση. Διετέλεσε διευθυντής Γυμνασίων, πρόεδρος του Συνδέσμου των Φιλολόγων Ν. Σερρών, αντιπρόεδρος της Εφορίας της  Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Σερρών,  μέλος του ΔΣ  και πρόεδρος της Ευξείνου Λέσχης Σερρών. Εισηγητής με επιστημονική ανακοίνωση στο Β΄ Πανελλήνιο Συνέδριο Ποντιακών Σωματείων με θέμα «Ιστορική Αναδρομή του Ποντιακού Τραγουδιού». Είναι μέλος της ΕΜΕΙΣ (Εταιρεία Μελέτης και Έρευνας της Ιστορίας των Σερρών). Συγγραφικά έργα του1) «Κρ(ο)ισολογίες» και 2) «Κανετίδης Πλούταρχος, ο τραγουδιστής , ο χορευτής, ο θρύλος του Πόντου». Δημοσίευσε πολλά άρθρα στον τοπικό τύπο και πραγματοποίησε πολλές βιβλιοπαρουσιάσεις. Στα μαθήματα κλασσικής παιδείας η πρώτη εισήγησή του : « οι  Έλληνες οι τον Πόντον οικέοντες» του Ηροδότου

 

Τα μαθήματα γίνονται κάθε Τετάρτη 7-8 το απόγευμα σε ζωντανή μετάδοση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Σερρών (live streaming μέσα από το κανάλι του ΔΗ. ΠΕ. ΘΕ. Σερρών στο YouTube
https://www.youtube.com/channel/UCjAbXaHpdKcdvW0LCMCA2-g)

οπότε μπορεί να γίνεται και ζωντανή συζήτηση με τους τηλεθεατές.

Επίσης θα αναρτώνται στο διαδίκτυο σε διάφορες ιστοσελίδες όπως πχ.  Μαθήματα Κλασικής Παιδείας στο Facebook: https://www.facebook.com/mathimata.klassikis.paideias/posts/1126902327758626

Ανδρονίδης  Θεολόγος 
https://www.youtube.com/channel/UCTtG_Mzft3dAi1VATdt46bA

       Κλασσική παιδεία  https://www.youtube.com/channel/UCk6Czni-OkM9SHw7CznMSQw

και τηλεοπτικά

          Χορηγοί:  Η Α.Ε Θέρμη Σερρών (Τηλεθέρμανση)

          η TOYOTA ΟΥΣΤΡΙΑΣ Α.Ε. ΣΕΡΡΕΣ-ΚΑΒΑΛΑ-ΔΡΑΜΑ,

          η ΔΡΟΜΕΑΣ Α.Β.Ε.Ε.Α., η ΑΕ ΜΕΤΡΟΝ ΑΥΤΟΜΑΤΙΣΜΟΙ και  ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ ΧΑΡΗΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ

 

Ζήσης Μητλιάγκας

Φιλόλογος

Συντονιστής των φορέων υλοποίησης