Πρωτοσέλιδο

Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας Για 35 Χρόνια η εκμετάλευση του καθ. άξονα

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint
 Γιώργος Παπακωνσταντίνου
 

Λίγο πριν την ολοκλήρωση των τελικών(;) σχημάτων και με φόντο την 1η Απριλίου, καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών για τον διαγωνισμό της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι και διεθνή γκρουπ εντείνουν τις διεργασίες και τις ζυμώσεις που θα οδηγήσουν στο «κλείδωμα» των υποψήφιων κοινοπραξιών-επενδυτών.

Όπως είναι γνωστό, μετά από την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που είχαν καταθέσει δύο ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες στο Συμβούλιο της Επικρατείας, που έγινε αποδεκτή από το ΣτΕ, το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε να μην «ανοίξει» την προσφορά της μόνης κοινοπραξίας που είχε κατέβει στον τελευταίο διαγωνισμό (τον περασμένο Δεκέμβριο) και μετέθεσε την ημερομηνία εκ νέου κατάθεσης προσφορών για την 1η Απριλίου.

 

Σημειώνεται ότι το τεύχος του διαγωνισμού προβλέπει πως στον προτιμητέο επενδυτή θα ανατεθεί η χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού και των κάθετων οδικών αξόνων Σιάτιστα - Ιεροπηγή / Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα - Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας. Η περίοδος παραχώρησης θα έχει διάρκεια 35 ετών. Ο προτιμητέος επενδυτής, μέσω της εταιρείας παραχώρησης που θα συστήσει, υποχρεούται να μελετήσει, χρηματοδοτήσει και εκτελέσει σειρά πρόσθετων εργασιών.

Ο επενδυτής θα καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ μια αρχική προσφορά (Αμοιβή Παραχώρησης) καθώς και μία Ετήσια Αμοιβή. Εκτός από την είσπραξη των διοδίων, ο ανάδοχος θα έχει έσοδα από την εκμετάλλευση Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) των παρόδιων αυτού εκτάσεων από κοινού με όλα τα περιουσιακά δικαιώματα, υλικά και άυλα, που σχετίζονται με τον οδικό άξονα.

ΟΙ ΝΕΕΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ

 

 

Όπως ήταν αναμενόμενο, από την πρώτη στιγμή, η ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ περί νέας προθεσμίας κατάθεσης προσφορών, αν και σε έναν βαθμό… αναμενόμενη από κάποια γκρουπ, αναζωπύρωσε τα σενάρια για «καραμπόλες» στη σύνθεση των κοινοπραξιών. Εξάλλου, πρόκειται για μια σύμβαση ύψους 1,5 δισ. ευρώ (επενδύσεις, έργα συντήρησης και αναβάθμισης, τίμημα της παραχώρησης κ.λπ.), μια παραχώρηση (ο βασικός άξονας 670 χλμ. μαζί με 3 κάθετους άξονες) διάρκειας 35 ετών.

 

Με τα μέχρι προ ημερών δεδομένα, η μόνη κοινοπραξία που είχε εμφανιστεί τον Δεκέμβριο, δηλαδή το σχήμα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Egis, θα δώσει το παρών με ανάλογη ή και βελτιωμένη οικονομική προσφορά.

Ενδιαφέρον όμως έχει τι θα συμβεί με τις δύο άλλες κοινοπραξίες που είχαν φτάσει μια ανάσα από την κατάθεση προσφοράς αλλά τελικά δεν υπέβαλαν. Πρόκειται για την κοινοπραξία της γαλλικής Vinci με την Mytilineos και το σχήμα της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις με την καναδική Roadis, οι οποίες και είχαν προσφύγει στο ΣτΕ υποστηρίζοντας πως έπρεπε να δοθεί παράταση λόγω της πανδημίας.

 

Πληροφορίες της αγοράς θέλουν στην κοινοπραξία της γαλλικής Vinci με την Mytilineos να «κουμπώνει» η ΑΒΑΞ, ενισχύοντας το σχήμα αλλά και βρίσκοντας η ίδια δυνατούς συνεταίρους. Μένει ωστόσο αυτό να επιβεβαιωθεί. 

Όσον αφορά την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, φήμες στα τέλη της περασμένης χρονιάς αναφέρονταν σε προβλήματα που είχαν ανακύψει στους κόλπους της κοινοπραξίας με τη Roadis. Ωστόσο, μένει να φανεί πως θα κινηθούν τώρα οι δύο πλευρές, καθώς πλέον έχουμε να κάνουμε με νέα τάξη πραγμάτων στη θυγατρική της Ελλάκτωρ, που βέβαια τούτη την περίοδο «ακτινογραφεί» και τα χρηματοοικονομικά δεδομένα εντός του ομίλου. Πάντως, ο όμιλος έχει αφήσει να εννοηθεί ότι θα διεκδικήσει το project της Εγνατίας Οδού.

Βέβαια, το ΤΑΙΠΕΔ έχει προσκαλέσει όλους τους υποψηφίους να υποβάλουν και αυτοί δεσμευτικές οικονομικές προσφορές, εφόσον ενδιαφέρονται ακόμη. Ως εκ τούτου, εδώ και λίγες εβδομάδες έχουν αναπτυχθεί σενάρια περί πιθανού ενδιαφέροντος για συμμετοχή στον διαγωνισμό από πλευράς Intrakat, που επιβεβαιώνονται από σχετικές πηγές. Μάλιστα, οι πληροφορίες ανέφεραν και το ενδεχόμενο σύμπραξης με τον κινεζικό όμιλο SICHUAN και το γκρουπ Κοπελούζου (Damco), πλην όμως, ακόμα δεν είναι σαφές αν οι συγκεκριμένοι πιθανοί συνεταίροι τελικά δηλώσουν συμμετοχή για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, τουλάχιστον σε επίπεδο κατάθεσης οικονομικής προσφοράς.


Newsletter

Σαν σήμερα...

1905 | 

Σε έκθεση του ο Πρόξενος Σερρών Αθανάσιος Στουρνάρας ανέφερε: «Προς το Υπουργείον Εξωτερικών. Λαμβάνω την τιμήν να φέρω είς γνώσιν της Υμετέρας Εξoχότητος ότι κατ' ειδήσεις εξ Άνω Τζουμαγιάς, τρείς πολυπληθείς Βουλγαρικαί συμμορίαι διήλθον τα τουρκοβουλγαρικά σύνορα εκ διαφόρων σημείων διευθυνόμεναι εις το εσωτερικόν της Μακεδονίας. Αρχηγός των συμμοριών τούτων είναι ο γνωστός Γιάγκωφ, ο Δαβίτκου και ο Γ. Πελτέκης. Μια εκ των συμμοριών τούτων εξ 80 ατόμων ανεφάνη είς το διαμέρισμα Καρσί Γιακά της Πετρίτσης υπό την αρχηγίαν του γνωστού εκ της πρo τριετίας επαναστάσεως της Κρέσνας, λοχαγού του Βουλγαρικού στρατού Στογιάνωφ, κατευθυνόμενη προς το τμήμα Θεσσαλονίκης. Εν τω τμήματι Δεμίρ-Ισάρ, συνέλαβε 4 χωρικούς εκ Κρουσόβου παρά την θέσιν Κάλια εξ ών ένα μεν, ονόματι Ν. Πίζιον, φανατικόν σχισματικόν, κατέσφαξεν ως καταχρασθέντα χρήματα του κομιτάτου, έτερον δε ορθόδοξον Στέργιον Χατζήν έδειρε ανηλεώς, απολύσασα τους λοιπούς δύο…».

1906 | 

Επισκέπτεται για τρίτη και τελευταία φορά τις Σέρρες ο Επιθεωρητής Δημήτριος Σάρος ο οποίος παρέμεινε έως και τις 3 του μηνός. Η γενική εντύπωση που αποκόμισε για την Ελληνική κοινότητα της πόλης ήταν ότι από εθνικής πλευράς η κατάσταση ήταν πολύ ευχάριστη παρά τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπιζαν τα μέλη της από τη μεγάλη μείωση του εμπορίου. Στη διαμόρφωση αυτού του θετικού κλίματος συνέβαλε η σταθερότητα και η αφοσίωση στον εθνικό αγώνα των μεσαίων και κατωτέρων κοινωνικών τάξεων και η αδιατάρακτη ομόνοια και συνεργασία που υπήρχε ανάμεσα στην εκκλησιαστική και προξενική αρχή.

1907 | 

Σε έκθεσή του ο πρόξενος Σακτούρης μεταξύ των άλλων ανέφερε: «Εξαμελές Ελληνομακεδονικόν σώμα συνεπλάκη μετά του στρατού παρά το χωρίον Χωροβίτσα. Είς μόνον αντάρτης εφονεύθη».

1926 | 

Απεβίωσε «κατόπιν πολυωδύνου ασθενείας» ο καθηγητής του ανωτέρου Παρθεναγωγείου Σερρών και ιστορικός της πόλης Ευάγγελος Στράτης. Δίδαξε ως καθηγητής και αργότερα διεύθυνε ως το Παρθεναγωγείο Σερρών. (Πέθανε επιστρέφοντας από ερευνητικό ταξίδι στα χωριά του Παγγαίου χαρούμενος διότι ανακάλυψε τα ερείπια της Μυρκίνου, της αρχαίας πόλης των Ηδονών). Στην τελευταία του κατοικία τον συνόδευσαν περισσότεροι από πέντε χιλιάδες Σερραίοι, καταθέτονται δεκάδες στεφάνια, ενώ τον αποχαιρέτησαν με επικήδειους καθηγητής του γυμνασίου και εκ μέρους των κατοίκων του Ροδολίβους απ’ όπου καταγόταν, ο δικηγόρος Γεώργιος Αβτζής.

1934 | 

Στο «Πάνθεον» παίζονταν η ταινία «Χαλύβδινοι αετοί».

1935 | 

Το μεσημέρι άρχισαν να καταφτάνουν από τις επαρχίες Νέας Ζίχνης και Παγγαίου οι αντιπρόσωποι του «Δημοκρατικού φρουρού» για την οριστική λήψη εντολών αναφορικά με το κίνημα του '35. Στις 9 το βράδυ πραγματοποιήθηκε στη νομαρχία Σερρών, με πρωτοβουλία του νομαρχούντος Θ. Κέντρου, σύσκεψη των «Λαϊκών», στην οποία πήραν μέρος και οι αξιωματικοί της χωροφυλακής Κολυμπίρης, Χριστίδης, Ευαγγελογιάννης και Κουρής. Κατά τη σύσκεψη αποφασίστηκε η κήρυξη του στρατιωτικού νόμου σε ολόκληρη την πόλη.

1936 | 

Στις 11 π.μ., ο καθηγητής του Ωδείου Σερρών Σωτήρης Κασάρος έδωσε στο «Κρόνιο» ρεσιτάλ βιολιού. Στο πιάνο τον συνόδευσε ο επίσης καθηγητής του Ωδείου Γ. Γεωργιάδης.

1937 | 

Στον κινηματογράφο «Κρόνιον» προβάλλονταν η ταινία «Άννα Καρένινα» με την Γκρέτα Γκάρμπο και τον Φρέντερικ Μαρς και στο «Πάνθεον» η ταινία «Υπό δύο σημαίας» με την Κλωντέτ Κολμπέρ.

1939 | 

Στον κινηματογράφο «Κρόνιον» προβάλλονταν η ταινία «Κάτια» με την Ντανιέλ Νταριέ.

1945 | 

Έγιναν τα εγκαίνια της ανεγερθείσης νέας πτέρυγας του ιερού ναού Τιμίου Σταυρού της πόλης καθώς και της νέας οικοδομής η οποία χάρις στις προσπάθειες της εκκλησιαστικής επιτροπής «ενεφάνισε ένα ναό πληρούντα τας ανάγκας της ενορίας».

1964 | 

«Θανατηφόρα κρούσματα γρίπης εσημειώθησαν εις τρείς κοινότητας του Νομού Σερρών, συγκεκριμένως δε, εις Βαλτοτόπι, Βαμβακιάν και Παλαιοκώμην».
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες