Πρωτοσέλιδο

«Η αυθεντική ποιότητα δεν επιδεικνύεται»

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint

Εφτιαχνε κόσμους η Ιουλία Σταυρίδου. Με φροντίδα, έγνοια και γνώση, έμπνευση και ασκημένη ευαισθησία. «Αυτό που με συγκινούσε πάρα πολύ στη σκηνογραφία, ήταν ένας κόσμος που δημιουργείται από το τίποτα, με πάρα πολλή δουλειά, ένα σύμπαν ολόκληρο, που κρατάει για λίγο, και μετά εξαφανίζεται. Και στο θέατρο, και στον κινηματογράφο, συμβαίνει το ίδιο», είχε πει σε συνέντευξή της.

 

Η πολυβραβευμένη σκηνογράφος και ενδυματολόγος –πρέπει να κοπιάσει κανείς για να βρει δουλειά της που να μην έχει αποσπάσει διάκριση– πέθανε σε ηλικία 69 ετών από επιπλοκές του κορωνοϊού. Η στενή φίλη και συνεργάτις της, σκηνοθέτις Κατερίνα Ευαγγελάκου, δεν μπόρεσε να την αποχαιρετήσει καθώς η συνθήκη της νοσηλείας της επέβαλε απομόνωση. Είναι αυτός ο απόλυτα μοναχικός θάνατος του κορωνοϊού, που αφήνει ανεξίτηλα σημάδια.

«Ηταν ένας άνθρωπος τόσο γενναιόδωρος και ανοιχτός», είναι το πρώτο που λέει με συγκίνηση. «Δούλευε με τους μικρομηκάδες. Ολοι μεγαλώνουμε, περνάνε οι γενιές, έρχονται οι επόμενες… Η Ιουλία ανανέωνε διαρκώς την ατζέντα της, συνομιλούσε με τους νέους, τους στήριζε. Κάπως έτσι δεν ανανεώνεται όμως το σινεμά; Οταν συνδέονται οι εποχές και οι γενιές των κινηματογραφιστών;».

Η γεννημένη στις Σέρρες Ιουλία Σταυρίδου, κόρη τυπογράφου και δασκάλας, αδελφή της ζωγράφου Ολγας Σταυρίδου, πλαισιώθηκε από νωρίς στη ζωή της, και στη διάρκεια των μακρόχρονων σπουδών της στο Παρίσι, με πολλούς και καλούς φίλους. Ανάμεσά τους και ο, Σερραίος επίσης, σκηνοθέτης Βασίλης Παπαβασιλείου, η νεότερης γενιάς θεατρική σκηνοθέτης Ασπα Κυρίμη. «Ολοι, μα όλοι, οι στενοί της φίλοι έχουν μικρά σπίτια και μεγάλες βιβλιοθήκες. Τυχαίο;» σχολιάζει η Κ. Ευαγγελάκου. «Ο θησαυρός πρέπει να είναι κρυμμένος στο συρτάρι», επισημαίνει. «Η ταινία που τη χαρακτήριζε ως επαγγελματία ήταν ο “Γατόπαρδος” του Βισκόντι. Την αγαπούσε πολύ. Μου έλεγε ότι ο Βισκόντι επέμενε πως ακόμη και τα λινά και οι δαντέλες που έμπαιναν στα συρτάρια έπρεπε να είναι αυθεντικά και ας μην τα έβλεπε ο θεατής… Αυτή ακριβώς η ποιότητα που πρέπει να κρύβεται και να μη “φωνάζει” ήταν το όπλο της Ιουλίας. Τη συλλέγεις με κόπο και δουλειά, αυστηρό επαγγελματισμό, αλλά υπάρχει από πίσω, δεν επιδεικνύεται».

 

Προσθέτει κι άλλα, για τη συνεργασία της με τον Παπαστάθη, τον Αγγελόπουλο, τον Βούλγαρη, τον Γαβρά, τον Οικονομίδη, έως πρόσφατα τον Αγγελο Φραντζή και την «Ευτυχία», για τη δική τους συμπόρευση σε όλες τις ταινίες της, για το πόσο τυπική ήταν στους χρόνους της, και συνεπής, για το πώς θα μαζεύονται οι φίλοι της, λίγοι λίγοι, με προσοχή, για να την αποχαιρετίσουν, στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη (ήταν ομότιμη καθηγήτρια στο Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ), στις Σέρρες… «Κι εδώ σταματώ. Οτιδήποτε άλλο θα είναι αγιογραφικό», λέει, αλλά παίρνει μια ανάσα και συνεχίζει…

πηγή:καθημερινή


Newsletter

Σαν σήμερα...

1907 | 

Σε έκθεσή του ο Μητροπολίτης Μελενίκου Αιμηλιανός Δάγγουλας αναφορικά με τις βιαιότητες του Βουλγαρικού κομιτάτου τον μήνα Δεκέμβριο 1907 έγραφε ότι έγινε: «Επίθεσις, ευτυχώς και πάλιν ανεπιτυχής, υπό 15μελούς βουλγαρικής συμμορίας εναντίον του προύχοντος του χωρίου Σερπανίου έλληνος ορθοδόξου Σφέτκου».

1928 | 

Στον «Ορφέα» παιζόταν η ταινία «Ο Σουλτάν Χαμήτ», στο «Πάνθεον» «Ο ένοχος» και στα «Διονύσια» η ταινία «Η όγδοη γυναίκα του Λαντρύ».

1932 | 

Πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια του ανακαινισμένου Προσφυγικού Νοσοκομείου. Στην εκδήλωση μίλησε ο Νομίατρος και Διευθυντής του Νοσοκομείου Ηλιάσκος και είπε ότι η ανακαίνιση του Α΄ ορόφου έγινε με την οικονομική συμβολή της Νομαρχίας, των Δήμων και των Κοινοτήτων του νομού. Ένας από τους θαλάμους έλαβε το όνομα του Νομάρχη «Στέφανος Ντίκογλου» για να τιμηθεί η συμβολή του.

1961 | 

Από την αθηναϊκή εφημερίδα «ΕΜΠΡΟΣ»: «Λόγω της πυκνής ομίχλης η οποία επικρατεί από τριημέρου είς ολόκληρον σχεδόν την Βόρειαν Ελλάδα αι οδικαί συγκοινωνίαι μεταξύ Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρουπόλεως, Σερρών, Κιλκίς, Λαρίσης και Χαλκιδικής διεξάγωνται δυσχερώς».
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες