Πρωτοσέλιδο

Οι προσφυγομάχοι του τότε κι οι προσφυγομάχοι του σήμερα

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint

Το έχετε ακούσει. Το λένε υπερασπιζόμενοι το ομόδοξο και το ομοεθνές των τότε προσφύγων και των τότε ντόπιων. Το επιχείρημα το ακούμε σήμερα, το διαβάζουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τη «λαίλαπα», την «εισβολή», τους «βρωμιάρηδες». «Άλλο οι Μικρασιάτες πρόσφυγες, άλλο οι σημερινοί. Τότε ήρθαν στη χώρα μας Έλληνες και χριστιανοί ορθόδοξοι».

Κι όμως, οι ομοεθνείς και ομόδοξοι πρόσφυγες από τα παράλια της Μικράς Ασίας, πριν από 98 χρόνια αντιμετωπίσθηκαν με την ίδια εχθρότητα από όσους τάσσονταν και τότε υπέρ «καθαρού» Ελληνικού έθνους.

Πριν μέρες έγινε γνωστή η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου των Σερρών με την οποία εκφραζόταν «η κάθετη αντίρρηση του σε κάθε απόφαση εγκατάστασης επιπλέον προσφύγων και μεταναστών στον Δήμο Σερρών». Κάποιοι την πρόβαλαν, ως πρότυπο στάσης. Πλην όμως δεν ήταν η πρώτη φορά που μια τέτοια στάση εκφράζονταν.

Διαβάζουμε τον εκ Θεσσαλονίκη ανταποκριτής της αθηναϊκής εφημερίδας ΣΚΡΙΠ στις 7/11/1924:

«Ο εντόπιος πληθυσμός του Κιούπκιοϊ της περιφέρειας Παγγαίου διατελεί εν εξεγέρσει συνεπεία εγκαταστάσεως εκατόν είκοσιν οικογενειών προσφύγων εις τα κτήματα εντοπίων ολίγον εντεύθεν της Τσεριπλιάνης. Η εχθρότης αύτη των εντοπίων προς τους πρόσφυγας εξεδηλώθη χθες κατά τρόπον λυπηρότατον. Την πρωίαν της χθες αι 120 οικογένειαι προσφύγων, αι μένουσαι υπό σκηνάς, ευρέθησαν περικυκλωμένοι υπό ομάδος του λαού του Κιούπκιοϊ. Οι πολιορκηταί ένοπλοι επετέθησαν, επηκολούθησε δε αιματηρά συμπλοκή εντοπίων και προσφύγων. Οι εντόπιοι διεσκορπίσισαν τους πρόσφυγας και έκαυσαν τα σκηνάς των. Υπάρχουν πεντήκοντα περίπου τραυματίαι και εννέα νεκροί πρόσφυγες άπαντες»

Το Κιούπκιοϊ είναι η σημερινή Πρώτη Σερρών, η γενέτειρα της οικογένειας Καραμανλή. Είχαν περάσει λίγο περισσότερα από δέκα χρόνια από την διάλυση της οθωμανικής αυτοκρατορίας και την ένωση της περιοχής με το ελληνικό κράτος. Κι όμως οι «εντόπιοι» δεν ήθελαν επ’ ουδενί να μοιραστούν τη γή τους με τους εκπατρισμένους Έλληνες, που κατόρθωσαν να σωθούν από τις εκκαθαρίσεις των Τούρκων και να αποβιβαστούν στα ελληνικά εδάφη. Δεν πείσθηκαν ούτε από την ίδια γλώσσα που μιλούσαν οι πρόσφυγες, ούτε από τις ίδιες εικόνες που προσκυνούσαν. Ήταν απλώς οι «ξένοι» που απειλούσαν τις περιουσίες και την γαλήνη τους. Οι «βρωμιάρηδες». Αυτοί ήταν τότε οι σημερινοί κατά τα άλλα «ομοεθνείς¨και «ομόδοξους» Έλληνες της Μικρασίας.

Κι η φιλομοναρχική και αντιβενιζελική εφημερίδα «Βραδυνή» εντυπωσίαζε με το αντιπροσφυγικό μίσος της, παρουσιάζοντας τους πρόσφυγες ως Αφγανούς που μετέτρεψαν την Αθήνα σε «Αφγανιστανούπολη». Για τους παππούδες και τις γιαγιάδες μας πρόσφυγες του 1922 λένε!

Σήμερα οι απόγονοι εκείνων των μισαλλόδοξων ομοεθνών μας, μαζί ενδεχόμενα και με απόγονους των τότε προσφυγων, στρέφονται ενάντια στους σύγχρονους «ξένους», τους ταλαίπωρους εκπατρισμένους υπό την απειλή του πολέμου, της βίας, της πείνας και της ανέχειας. Τους καταγράφει η ιστορία. Κι αυτούς, και τα δήθεν επιχειρήματα κατά των ξένων, πού καταλήγουν σε κραυγές.

Από το Στρατή Μπαλάσκα


Newsletter

Σαν σήμερα...

1872 | 

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο κήρυξε τη Βουλγαρική εκκλησία σχισματική.

1908 | 

Από έκθεση του Μητροπολίτη Μελενίκου Αιμηλιανού Δάγγουλα σχετικά με τις βουλγαρικές βιαιότητες: "…βούλγαροι αντάρται μετά χωρικών οπλισμένων αγνώστου αριθμού, εισβαλόντες, περί την 6ην ώραν της ημέρας τουρκιστί, εν τω Μετοχίω της εν Άθω ιεράς μονής Ιβήρων, παρά το Μελένικον, εφόνευσαν διά πολυκρότων τον ιερέα του Μετοχίου παπά Μελέτιον, ηλικίας 35 ετών εκ Τενέδου καταγόμενον, την υπηρέτριαν, ηλικίας 65-70 ετών Ελένην Πασπαλούδη καλουμένην, την εγγονήν αυτής 8 - 10 ετών επίσης Ελένην, και μίαν εργάτιδα, βαρβάραν καλουμένην, βλαστολογούσαν εν τη αμπέλω του μετοχίου και ένεκα της επικειμένης κατά την ώραν εκείνην βροχής εισελθούσαν εν αυτώ".

1933 | 

Στο κινηματογράφο "Πάνθεον" προβλήθηκε η ταινία "Φου μαντσού" με το Νέιλ Χάμιλτον και στο "Κρόνιον" η ταινία "Η Α.Μ. ο Έρως".

1934 | 

Η μουσική μπάντα του στρατού έπαιξε στις σχολικές επιδείξεις του Ανωτάτου Παρθεναγωγείου Σερρών. Στην μπάντα συμμετέχει (ως στρατιώτης) ο Μήτσος Χίντζος και διευθυντής της μουσικής ήταν ο ανθυπασπιστής Δημήτρης Ξυδέας.

1936 | 

Στον κινηματογράφο "Κρόνιον" προβλήθηκε η ταινία "Χορός στο Σαβόϊ" με την υψίφωνο Γκίτα Αλμπάρ.

1945 | 

Συνελήφθηκε και κλείστηκε στις φυλακές Σερρών ο Στέργιος Λεβέντης, στέλεχος του Κ.Κ.Ε. ο οποίος εξελέγη Δήμαρχος Σιδηροκάστρου ύστερα από την απελευθέρωση πόλης μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 1945.

1960 | 

"Είς την αίθουσαν του "Ορφέως" ώρα 9:30΄ μ.μ. τα σχολεία μέσης εκπαίδευσης Σερρών "παρουσιάζουν την τραγωδίαν του Ευριπίδου "Ιφιγένειαν εν Ταύροις". Διδασκαλία: Μιλτ. Αντωνιάδου. Μουσική: Ελ. Βεηλικτσίδου - Χρ. Σταματίου. Ρυθμικαί Κινήσεις: Ολ. Βαφειάδου - Αι. Μπαλτσάκη. Σκηνογραφία - Ενδυμασία Μαρ. Γλεντή". Τα πρόσωπα της τραγωδίας υποδύθηκαν οι: Μαρβάκη Αικατερίνη (Ιφιγένεια), Ζίχναλης Βασίλειος (Ορέστης), Παράσχος Θεολόγης (Πυλάδης), Αλεξανδρίδης Θρασύβουλος (Βούκολος), Πεχλιβανίδης Παύλος (Θόας), Νανόπουλος Ευθύμιος (Άγγελος), και Αδαμήδου Χρστίνα (Αθηνά). "Είς το πιάνο παίζει ο κ. Χρ. Σταματίου. Βιολιά: Γ. Πεταλοτής (Α΄ Αρρένων) και Μαγδ. Φούρναρη (Γυμν. Θηλέων). Φλάουτο: Ο μουσικός Απ. Λαμπαδάριος, ως συμπράτων".

1995 | 

Η "αποφράς" ημέρα του Σερραϊκού ποδοσφαίρου. Ο Πανσερραϊκός υποβιβάζεται στη Γ΄ Εθνική κατηγορία.

2004 | 

Απεβίωσε πλήρης ημερών η διακεκριμένη Σερραία καθηγήτρια μουσικής Ελπίδα Βεηλικτσίδου – Αθανασιάδου. Δίδαξε μουσική στο άλλοτε Γυμνάσιο θηλέων Σερρών, όπου άφησε την σφραγίδα της για την υπεύθυνη προσφορά της. Διατηρούσε τακτικότατη επικοινωνία με τις παλιές μαθήτριές της και μάλιστα, το έτος 1980 ίδρυσε την χορωδία Αποφοίτων του Γυμνασίου Θηλέων, την οποία διηύθυνε η ίδια, σε πάρα πολλές εμφανίσεις. Επίσης, ήταν από τα ιδρυτικά μέλη του Λυκείου των Ελληνίδων Σερρών. Η νεκρώσιμη ακολουθία τελέσθηκε στις 4 μ.μ. στις 28 Μαΐου 2004, στον μητροπολιτικό ναό των Παμμεγίστων Ταξιαρχών Σερρών, και ετάφη στο Α΄ κοιμητήριο Σερρών.
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες