Πρωτοσέλιδο

Οι υπέροχοι δίγλωσσοι Ελληνες του Μακεδονικού Αγώνα

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint
Η διεξαχθείσα δίκη στις Σέρρες, όπου σλαβόφιλοι προσβάλλουν τους ντόπιους Έλληνες δίγλωσσους, αποκαλώντας τους Σλάβους, έδωσε αφορμή στον ευρωπαϊκό Τύπο να ασχοληθεί με το θέμα.

Μεταξύ άλλων είχε εκτενές ρεπορτάζ η Deutsche Welle, όπου παρουσίασε τις απόψεις των σλαβόφιλων, δίνοντας τον λόγο και στον καθηγητή κ.Κωνσταντίνο Τσιτσελίκη, καθηγητή στο Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Μακεδονία, όχι τυχαία, αλλ’ εκ του λόγου ότι ο καθηγητής ήταν μάρτυρας υπεράσπισης του σλαβόφιλου Σωματείου μαζί με την κα. Αλεξάνδρα Ιωαννίδου, σλαβολόγο-γλωσσολόγο στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Μεταξύ άλλων ο κ. Τσιτσελίκης υποστήριξε ότι με «νεότερες επιστημονικές έρευνες, πιστοποιείται η ύπαρξη μιας σλαβικής γλώσσας στη Βόρεια Ελλάδα και υπάρχει μια γλωσσική συνέχεια».

Να πούμε κατ’ αρχάς, ότι υπήρξε κάποια εποχή, επί οθωμανικής αυτοκρατορίας, όπου Έλληνες μιλούσαν και σλαβικά. Τους λόγους περιγράφει ο αείμνηστος γλωσσολόγος Νικ. Ανδριώτη (στον συλλογικό τόμο "Η γλώσσα της Μακεδονίας" - "Ολκός", Αθήνα 1992, σελ. 211), ο οποίος έγραψε:

Η σλαβική γλώσσα άρχισε να διαδίδεται επί Βυζαντίου στην βόρεια Μακεδονία με τους εξής τρόπους: "α. Από Σλάβους δούλους, που οι Βυζαντινοί γαιοκτήμονες εγκαθιστούσαν στα κτήματά τους ως αγρότες  β. Από Έλληνες αιχμαλώτους των Βουλγάρων, που έμαθαν σλαβικά και μετά την απελευθέρωσή τους και επάνοδό τους, συνήθως μετά από αρκετά χρόνια, εξακολουθούσαν να τα χρησιμοποιούν και  γ. Οι συναλλασσόμενοι με Σλάβους Έλληνες μάθαιναν εύκολα σλαβικά, ενώ ή εκμάθηση της ελληνικής από τους Σλάβους ήταν δύσκολη.

Με την πάροδο του χρόνου, υπήρχαν εντόπιοι που συνεννοούνταν με μια γλώσσα "Κρεολή" [πήρε την ονομασία της από τους μιγάδες Γαλλοαφρικανούς], με ανάμικτες λέξεις, ελληνικές, βουλγάρικες, αρβανίτικες, ελληνοβλάχικες για να φτάσει στα σημερινά "εντόπικα", που οι νεότεροι φυσικά αγνοούν. Είναι απίστευτη όμως προσβολή στον ελληνισμό των δίγλωσσων να τους αποκαλούν Σλάβους.

Προσέξτε, ένα τραγούδι την εποχή του Μακεδονικού Αγώνα, με την ντοπιολαλιά: Να Γκραντάτς πούκαϊα, να Γκουμέντσα σλούσαϊα. Γκ'ρτσοι αντάρτσοι φ'ρλια, Μπουγκάρτσκι κούτσινια πάγκιατ. Μόμιτε σε σμέια πισκέσιε να Γκ'ρτσιτε. Γκ'ρτσιτε σε μόλια: Μπουγκάριν ντα ζακόλια, Μπουγκάριν ντα ζακόλια, Κρ'φτα ντα μα πία, Κρ'φτα ντα μα πία, ζέμια Γκ'ρτσια ντα ισμία.

Δηλαδή: Στο Γκαντάτσι (κορυφή του Πάικου) πυροβολούσαν, στη Γουμένισσα ακούγαν. Έλληνες αντάρτες ρίχναν, Βουλγάρικα σκυλιά πέφταν. Τα κορίτσια κουβαλούσαν δώρα στους Έλληνες. Τους Έλληνες (αντάρτες) παρακαλούσαν: Βούλγαρο να σφάζαν, Βούλγαρο να σφάζαν, το αίμα του να πίναν, το αίμα του να πίναν, την Ελληνική γη να καθαρίζαν. [Εξυπακούεται ότι για τις σκληρές εκφράσεις να ληφθούν υπόψη οι συνθήκες της εποχής].

Αλλά, και όταν μετά από την τεράστια κινητοποίηση των Οθωμανικών δυνάμεων και την σύλληψη του καπετάν Κώττα, οδηγήθηκε αυτός στην πλατεία Ατ Παζάρ και εκεί ο Κώττας απαίτησε να του λύσουν τα χέρια. Ανέβηκε μόνος του στο ικρίωμα και αποφασισμένος, αφού φώναξε για τελευταία φορά Ντα ζίβι Γκ(ά)ρτσια! (Ζήτω η Ελλάς), κλώτσησε μόνος του το υποπόδιο.

Ακόμη, και το μοιρολόι των εντοπίων γυναικών στο ακέφαλο σώμα του Παύλου Μελά, στην ντοπιολαλιά ήταν. Έκλαψαν οι γυναίκες της Στάτιστας τον Έλληνα ήρωα, με το τοπικό ιδίωμα. Κι αυτές Βουλγάρες ήσαν;

Απορώ, γιατί αποκρύπτεται η ελληνική ψυχή αυτών των υπέροχων είτε δίγλωσσων, είτε με γνώση μόνον του εντοπίου ιδιώματος, που μαζί με τους άλλους Έλληνες Μακεδονομάχους συνέβαλαν να υπάρχει μια ελεύθερη Μακεδονία, που φαίνεται πως ενοχλεί πολλούς.

Newsletter

Σαν σήμερα...

1903 | 

Ο Ίωνας Δραγούμης έφθασε στο Ελληνικό Προξενείο Σερρών, αντικαθιστώντας προσωρινά τον πρόξενο Στορνάρη και παρέμεινε έως τις 21 Ιανουαρίου 1904.

1926 | 

(Πέμπτη) Στην «Ομόνοια» δόθηκε από τον θίασο Λ. Κουκούλη - Π. Συριώτη, «Η τιμητική παράστασις του κ. Π. Συριώτη με την κοινωνικήν σάτυραν του Θ. Ν. Συναδινού «Ο Καραγκιόζης»».

1928 | 

Η χορωδία του «Ορφέα» και μέλη του συλλόγου πραγματοποίησαν επίσκεψη - εκδρομή στο Τσάγιαζι και στη Νιγρίτα.

1934 | 

(Κυριακή) Συνελήφθη από όργανα του τμήματος Ασφαλείας Σερρών «ο εν παύσει διατελλών κομμουνιστής Δήμαρχος Δ. Μενύχτας διότι ούτος εφωράθη την πρωίαν της ιδίας ημέρας μετ' άλλων δύο κομμουνιστών οι οποίοι διένεμον προκηρύξεις επαναστατικού περιεχομένου». Ο Μενύχτας προσήχθη την επομένη (17.9.1934) στον ανακριτή αλλά ύστερα από την απολογία του αφέθηκε ελεύθερος.

1934 | 

Στην «Αίθουσα Κυριών» δόθηκε ρεσιτάλ κιθάρας από την Λ. Μακρίδη.

1934 | 

Στο κινηματογράφο «Κρόνιον» προβλήθηκε η ταινία «Ο Βόλγας στις φλόγες».

1937 | 

Στον θερινό κινηματογράφο «Τιτάνια» προβλήθηκε η ταινία «Ρωσσική θύελλα» με τον Βίλλυ Μπίρκελ.

1940 | 

Στον θερινό κινηματογράφο «Ρεξ» προβλήθηκε η ταινία «Η ζωή του Αιμιλίου Ζολά» με τον Πωλ Μιούνι και η «Μυστηριώδης νεκρανάστασις» με τον Χάρυ Πηλ.

1944 | 

Ο βούλγαρος διοικητής Σερρών Πωπώφ δύο ημέρες ύστερα από την είσοδο του ΕΛΑΣ στην πόλη των Σερρών με διαταγή του που τοιχοκολλήθηκε στην πόλη διέταζε: να παραμείνουν οι δημόσιοι υπάλληλοι στις θέσεις τους, να σφραγιστούν «παρά βουλγάρων ανταρτών (!) τα χρηματοκιβώτια των κρατικών, δημοτικών, κοινοτικών καταστημάτων, που στη συνέχεια θα τα φυλάνε βούλγαροι παρτιζάνοι και έλληνες αντάρτες, να ανοίξουν όλα τα εμπορικά, επαγγελματικά και βιομηχανικά καταστήματα, όλα τα είδη να πουλιούνται σε τιμές ελεύθερες και κανονικές, ενώ οι παραβάτες των παραπάνω διαταγών θα συλλαμβάνονται και θα παραπέμπονται εις το Λαϊκόν δικαστήριον».

1956 | 

Απεβίωσε ο Μακεδονομάχος Παναγιώτης Κεχαγιάς του Δημητρίου. Γεννήθηκε στις Σέρρες το 1881. Παντοπώλης στο επάγγελμα υπήρξε μέλος της οργανωτικής Επιτροπής του Μακεδονικού Αγώνα στις Σέρρες, πράκτορας του Ελληνικού Προξενείου Σερρών και σύνδεσμος του με τις ανταρτικές ομάδες. Για το σκοπό αυτό ανέπτυξε στενές σχέσεις και συνεργασία με τους Προξένους Ίωνα Δραγούμη, Σαχτούρη, Δημοσθένη Φλωριά, Καψάμπαλη και άλλους. Πρωτοστάτησε στην ίδρυση του ομίλου «ΟΡΦΕΥΣ», που ως γνωστόν είχε φανερό μεν σκοπό την διάδοση της μουσικής, την αθλητική και καλλιτεχνική διαπαιδαγώγηση και ψυχαγωγία της Σερραϊκής νεολαίας αλλά μυστικά ενίσχυε και στήριζε τον Μακεδονικό Αγώνα εναντίον των Βουλγάρων Ο Παναγιώτης Κεχαγιάς συνέχισε την εθνική του δράση και μετά τη λήξη του Μακεδονικού Αγώνα, κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων αλλά και κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

1965 | 

(Πέμπτη) «Εκ του ΟΤΕ ανακοινούται, ότι ήρξατο η λειτουργία αυτομάτου τηλετυπικού κέντρου εις Σέρρας, χωρητικότητος 40 συνδέσεων. Ούτω το σύνολο των εις την χώρας μας λειτουργούντων αυτόματων τηλετυπικών κέντρων ανήλθεν εις 18».
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες