Πρωτοσέλιδο

Τα μυστικά που κρύβονται στα αρχαία χρυσά μακεδονικά στεφάνια της Αμφίπολης

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint

Eπαναπατρίστηκε στην Ελλάδα το 2007 από το αμερικανικό Μουσείο Γκετί και ένα βρέθηκε το 2000 στα χέρια αγρότη, θεωρήθηκε προϊόν αρχαιοκαπηλίας και κατέληξε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.Το τελευταιο η Σερραϊκή κοινωνία το διεκδίκησε να επιστραφεί στην Αμφιπολη.Η πολιτική σκοπιμότητα-ελέω υπουργου Ζαχόπουλου-το έστειλε ατυχώς στη Θεσσαλονίκη.

Ήταν προσωπικά αντικείμενα που τα φορούσαν σε τελετές; Τι είδους ήταν αυτές οι τελετές; Ήταν τελετές μύησης; Σε ποια μυστήρια; Πολιτικού, διοικητικού ή θρησκευτικού τύπου; Ήταν ιδιωτικού ή δημόσιου χαρακτήρα; Και πώς συσχετίζονται τα φυτά που αναπαριστούν με τους θεούς; Είναι πολλά αυτά που δεν ξέρουμε και προσπαθούμε τώρα από τα σύνολα που έχουν εντοπιστεί να συμπεράνουμε κάποια πράγματα; Διαβάστε το κείμενο που ακολουθεί!.. Τα μυστικά των μακεδονικών στεφανιών
Ήταν προσωπικά αντικείμενα που τα φορούσαν σε τελετές; Τι είδους ήταν αυτές οι τελετές; Ήταν τελετές μύησης; Σε ποια μυστήρια; Πολιτικού, διοικητικού ή θρησκευτικού τύπου; Ήταν ιδιωτικού ή δημόσιου χαρακτήρα; Και πώς συσχετίζονται τα φυτά που αναπαριστούν με τους θεούς; Είναι πολλά αυτά που δεν ξέρουμε και προσπαθούμε τώρα από τα σύνολα που έχουν εντοπιστεί να συμπεράνουμε κάποια πράγματα;  

Περισσότερα από δέκα χρυσά μακεδονικά στεφάνια, σπάνια αρχαιολογικά ευρήματα, ήρθαν την τελευταία δεκαετία στο φως χάρη σ’ έναν απρόβλεπτο συνδυασμό ανασκαφών, λαθρανασκαφών και δράσης αρχαιοκαπήλων. Οκτώ στεφάνια βρέθηκαν το 2008 σε ανασκαφή του μετρό Θεσσαλονίκης, δύο το 2009 και το 2010 στη Βεργίνα, ένα επαναπατρίστηκε στην Ελλάδα το 2007 από το αμερικανικό Μουσείο Γκετί και ένα βρέθηκε το 2000 στα χέρια αγρότη, θεωρήθηκε προϊόν αρχαιοκαπηλίας και κατέληξε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.Το τελευταιο η Σερραϊκή κοινωνία το διεκδίκησε να επιστραφεί στην Αμφιπολη.Η πολιτική σκοπιμότητα-ελέω υπουργου Ζαχόπουλου-το έστειλε ατυχώς στη Θεσσαλονίκη.

Μελετητές και ανασκαφείς από την Ελλάδα και το εξωτερικό αναφερθηκαν σε επιστημονική ημερίδα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, στη χρήση των στεφανιών και την απεικόνισή τους στην τέχνη, την τεχνολογία και την τυπολογία τους.

 

Σύμφωνα με την αρχαιολόγο της ΙΣΤ´ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Μπετίνα Τσιγαρίδα, η Μακεδονία είναι από τις περιοχές του αρχαίου ελληνικού κόσμου που έδωσαν μεγάλο αριθμό μετάλλινων στεφανιών, τα οποία χρονολογούνται από τα μέσα του 4ου έως τα μέσα του 2ου αιώνα π.Χ. Φτιαγμένα κυρίως από χρυσάφι, αλλά και από μπρούτζο ή ασήμι, με φύλλα ελιάς, μυρτιάς, δάφνης, κισσού και σπανιότερα βελανιδιάς, τα στεφάνια είναι πλουσιότερα και πιο περίτεχνα κατά το β’ μισό του 4ου αιώνα (εποχή του Φιλίππου Β´ και του Μ. Αλεξάνδρου), ενώ στη συνέχεια σχηματοποιούνται και απλοποιούνται. 
Σε κάθε περίπτωση, τα αρχαία ελληνικά στεφάνια είναι αντικείμενα που γοητεύουν κοινό και αρχαιολόγους, είναι περιζήτητα από τους συλλέκτες, ενώ κρύβουν πολλά μυστικά. «Είναι πολλά τα ζητήματα που δεν έχουμε ακόμη αποκρυπτογραφήσει σε σχέση με τα στεφάνια και ιδίως με τη χρήση τους», παρατηρεί η κ. Ιγνατιάδου. 

«Αν και τα βρίσκουμε σε τάφους, δεν είναι ταφικά αντικείμενα. Χρησιμοποιούνται στην πραγματική ζωή, όπως δείχνουν οι ελάχιστες πληροφορίες που διασώζουν οι πηγές. Ήταν προσωπικά αντικείμενα που τα φορούσαν σε τελετές; Τι είδους ήταν αυτές οι τελετές; Ήταν τελετές μύησης; Σε ποια μυστήρια; Πολιτικού, διοικητικού ή θρησκευτικού τύπου; Ήταν ιδιωτικού ή δημόσιου χαρακτήρα; Και πώς συσχετίζονται τα φυτά που αναπαριστούν με τους θεούς; Είναι πολλά αυτά που δεν ξέρουμε και προσπαθούμε τώρα από τα σύνολα που έχουν εντοπιστεί να συμπεράνουμε», σημειώνει.

Τα πιο γνωστά στεφάνια

Το πιο βαρύτιμο στεφάνι που σώζεται από την ελληνική αρχαιότητα είναι το χρυσό στεφάνι βελανιδιάς (β’ μισό του 4ου αιώνα π.Χ.) που βρέθηκε στον κυρίως θάλαμο του βασιλικού τάφου της Βεργίνας, μέσα σε χρυσή λάρνακα. Αποτελείται από 313 φύλλα και 68 βελανίδια και ζυγίζει 714 γραμμάρια. Στα ευρήματα των βασιλικών τάφων της Βεργίνας συγκαταλέγονται δύο ακόμη χρυσά στεφάνια από φύλλα και άνθη μυρτιάς του 4ου αιώνα π.Χ. 
Στον 4ο αιώνα π.Χ. χρονολογούνται επίσης τα δύο χρυσά στεφάνια μυρτιάς και ελιάς που βρέθηκαν τη δεκαετία του ’60 στους τάφους του Δερβενίου, το χρυσό στεφάνι από φύλλα ελιάς και άνθη που βρέθηκε στη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης και χρυσό στεφάνι από τάφο της Σεβαστής Πιερίας. 
Χρυσό στεφάνι με φύλλα ελιάς του 3ου αιώνα π.Χ. από την Αμφίπολη εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας. 
Στα σημαντικότερα ευρήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Αμφίπολης περιλαμβάνονται δύο χρυσά στεφάνια ελιάς και βελανιδιάς του 4ου π.Χ. αιώνα. 
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης διαθέτει 22 χρυσά μακεδονικά στεφάνια, συλλογή που θεωρείται η πλουσιότερη παγκοσμίως. 

(*) Πηγή, Αγγελιοφόρος, 17/5/2011 και Περιοδικό «Αρχαιολογία».


Newsletter

Σαν σήμερα...

1908 | 

Σε έκθεση του ο Μητροπολίτης Μελενίκου Αιμηλιανός Δάγγουλας αναφορικά με τις βιαιότητες του Βουλγαρικού κομιτάτου τον μήνα Φεβρουάριο 1908 ανέφερε: «…Εις το χωρίον Πιπέρνιτσα της περιφερείας Δεμίρ-Ισάρ, 8μελής βουλγαρική συμμορία έκαυσε δύο οικίας σχισματικών και εφόνευσε τον ιδιοκτήτην της μιάς μετά των δύο αυτού τέκνων».

1926 | 

Εγκρίθηκε και δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως διάταξη δια της οποίας χορηγήθηκε στον Κωνσταντίνο Εξηντάρη «απλή άδεια ηλεκτρικής εγκαταστάσεως παραγωγής και διανομής ρεύματος εν τη πόλει της Νιγρίτης».

1927 | 

Η «Νέα Ελληνική Οπερέτα Ολυμπίας Καντιώτη-Ριτσιάρδη» ανέβασε στο «Πάνθεον» το απόγευμα το «Σαρλώ» και το ίδιο βράδυ το «Γύρω στην αγάπη».

1927 | 

Προβάλλονταν στον «Ορφέα» η ταινία «Ο Τρωϊκός Πόλεμος - Η ωραία Ελένη και η Άλωσις της Τροίας».

1932 | 

«Ο Σύλλογος Δεσποινίδων Σερρών» διοργάνωσε φιλολογική βραδιά με απαγγελίες ποιημάτων, θεατρικά μονόπρακτα, τραγούδια και χορούς. Στην αρχή έγινε ομιλία για το Στρίντμπεργκ από τον Π. Κοντ. (;) και απήγγειλαν οι Γ. Βογιατζής τους «Μοιραίους» του Βάρναλη και ο Κ. Ντίνος το «Νεκροφίλημα» του Φουντουκάκη. Στη συνέχεια ανέβηκαν τα μονόπρακτα «Μπροστά στον θάνατο» (Γ. Βογιατζής, Β. Γεωργοπούλου, Μαρ. Και Ρούλα Αβραμάκου και Κ. Ντίνος) καθώς και το «Η Βασίλισσα της καλλονής» (Κ. Ιωαννίδου, Μ. Αβραμάκου, Γ. Βογιατζής). Στη βραδιά τραγούδησε ο Σ. Καφταντζής («Τόσκα» και τον «Κατάδικο») και ο Γ. Καμβουσιώρας, ενώ χορεύτηκαν ρωσικοί χοροί.

1946 | 

Στο «Κρόνιον» ανέβηκε η «ξεκαρδιστική σύγχρονη επιθεώρηση» του Γ. Μαλέα (Γ. Καφταντζή) «Οι Σέρρες απ' την καλή και την ανάποδη».

1946 | 

Στους τοίχους του Γυμνασίου «Χίτες» μαθητές έγραψαν με μεγάλα γράμματα: «Η «Χ» και η μαύρη χειρ αγρυπνεί. Χτυπήστε με πέτρες και ξύλα τον καθηγητή Κωστόπουλο».

1957 | 

Η εφημερίδα «Μακεδονία» έγραφε: «Αναχώρισεν εις Αθήνας ο πρόεδρος της Ενώσεως Επαγγελματιών και βιοτεχνών Σιδηροκάστρου κ. Νικ. Ιωάννου και ο σύμβουλος της Ενώσεως κ. Θ. Καμπέρης, συνοδευόμενοι και υπό του προέδρου της κοινότητος Πετριτσίου κ. Στ. Παπαδοπούλου, προκειμένου να παρουσιασθούν εις τον Πρόεδρον της κυβερνήσεως και τους υπουργούς Εμπορίου και Οικονομικών και επιδώσουν υπόμνημα, δια την ανακατασκευήν της οδικής γεφύρας του Στρυμώνος, ως και δια την επίλυσιν και άλλων σοβαρών εκκρεμούντων ζητημάτων της πόλεώς μας».
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες