Πρωτοσέλιδο

“Έφυγε” ο Μάνος Ελευθερίου

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint
Πέθανε σε ηλικία 80 ετών ο σπουδαίος Έλληνας ποιητής, στιχουργός και πεζογράφος Μάνος Ελευθερίου.

Είχε πρόσφατα αντιμετωπίσει ένα πρόβλημα υγείας, το ξεπέρασε αλλά τα ξημερώματα απεβίωσε από ανακοπή καρδιάς. Τις τελευταίες ημέρες νοσηλευόταν στο νοσοκομείο «Σωτηρία» όπου και άφησε την τελευταία του πνοή.

Το ιατρικό ανακοινωθέν για τον θάνατο του Μάνου Ελευθερίου:


Με μεγάλη θλίψη ανακοινώνουμε ότι ο Μάνος Ελευθερίου κατέληξε σήμερα στις 04:20 π.μ. συνεπεία καρδιοαναπνευστικής ανακοπής στο Γ.Ν.Ν.Θ.Α. «Η Σωτηρία» όπου νοσηλευόταν από τις 18/07/2018.

Τα θερμά μας συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους του.

Ένας σπουδαίος ποιητής - Μια μεγάλη απώλεια για την τέχνη
«Οι ζωές των ανθρώπων που ασχολούνται με τα γράμματα και τις τέχνες έχουν ενδιαφέρον όταν είσαι σπουδαίος. Να διαβάσει κανείς τη ζωή του Μαρσέλ Προυστ ή του Μπαλζάκ το καταλαβαίνω. Τη ζωή τη δική μου θα διαβάσει, τρελός είναι;» είχε αναφέρει  ο σπουδαίος Έλληνας ποιητής, στιχουργός και πεζογράφος Μάνος Ελευθερίου, ο θάνατος του οποίου αποτελεί μεγάλη απώλεια για την Ελλάδα αλλά και για τον χώρο της τέχνης.

Ο σπουδαίος καλλιτέχνης ζούσε με απλότητα και πρόσφερε σπουδαία γραπτά, στίχους, και μυθιστορήματα. Δεν υπάρχει Έλληνας που να μην έχει τραγουδήσει τα τραγούδια του και να μην έχει συνδέσει τους στίχους του με προσωπικά βιώματα. «Παραπονεμένα λόγια»,« Κάτω απ’ τη μαρκίζα», «Οι ελεύθεροι κι ωραίοι», «Στα χρόνια της υπομονής» είναι μόνο μερικά από τα αγαπημένα τραγούδια που άφησε πίσω του ο σπουδαίος δημιουργός.

Είχε πει για τον θάνατο: «Εμένα ο θάνατος δεν με ενδιαφέρει, εκεί ο πέλεκυς είναι μια και καλή, μια κι έξω, σε κόβει και τελειώνεις. Εκείνο που φοβάται κανείς είναι ο πόνος, τα μαρτύρια, τα βασανιστήρια».

Ο Μάνος Ελευθερίου είχε γράψει ποιητικές συλλογές, διηγήματα, μία νουβέλα, δύο μυθιστορήματα και περισσότερα από 400 τραγούδια. Παράλληλα έχει εργαστεί ως αρθρογράφος, επιμελητής εκδόσεων, εικονογράφος και ραδιοφωνικός παραγωγός.

Ποιος ήταν ο Μάνος Ελευθερίου;

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Ερμούπολη της Σύρου. Ο πατέρας του ήταν ναυτικός. Σε ηλικία 14 ετών έρχεται με την οικογένειά του από την Σύρο στην Αθήνα και τα πρώτα επτά χρόνια κατοικούν στο Χαλάνδρι. Το 1960 μετακομίζουν οικογενειακώς στο Νέο Ψυχικό. Το 1955 γνωρίζεται με τον Άγγελο Τερζάκη ο οποίος τον ωθεί να παρακολουθήσει μαθήματα στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου ως ακροατής. Το 1956 γράφεται στο τμήμα θεάτρου της Σχολής Σταυράκου με καθηγητές τον Χρήστο Βαχλιώτη, Γιώργο Θεοδοσιάδη και Γρηγόρη Γρηγορίου.Το 1960 στα Ιωάννινα όπου βρέθηκε για να εκτελέσει την στρατιωτική του θητεία αρχίζει να γράφει θεατρικά έργα και ποιήματα. Το 1962 σε ηλικία μόλις 24 ετών δημοσιεύει την πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο Συνοικισμός, με δικά του χρήματα αλλά δεν είχε την αναμενόμενη επιτυχία. Την ίδια εποχή στα Ιωάννινα γράφει τους πρώτους στίχους, ανάμεσα στους οποίους ήταν και «Το τρένο φεύγει στις 8:00» που αργότερα μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης. Τον Οκτώβριο του 1963 ξεκινά να εργάζεται στο «Reader’s Digest» όπου και παρέμεινε για τα επόμενα δεκαέξι χρόνια. Στο μεταξύ κυκλοφορούν τα δύο πρώτα του βιβλία με διηγήματα, Το διευθυντήριο (1964) και Η σφαγή (1965) για τα οποία γράφτηκαν εξαιρετικές κριτικές.Το 1964 παρουσιάζεται στην ελληνική δισκογραφία.

Συνεργάζεται με το συνθέτη Χρήστο Λεοντή καθώς και τον Μίκη Θεοδωράκη (1967) με τον οποίο η συνεργασία διακόπηκε λόγω της Δικτατορίας. Τα συγκεκριμένα τραγούδια πρωτοκυκλοφόρησαν το 1970 στο Παρίσι. Συνεργάστηκε με τον Δήμο Μούτση (Άγιος Φεβρουάριος, 1971) και με τον Γιάννη Μαρκόπουλο στον δίσκο Θητεία του οποίου η ηχογράφηση άρχισε το Νοέμβριο του 1973, διακόπηκε από τα γεγονότα του Πολυτεχνείου και τελικά κυκλοφόρησε το 1974 με την Μεταπολίτευση.

Κατά καιρούς είχε συνεργαστεί σχεδόν με όλους τους Έλληνες συνθέτες, όπως με τον συνθέτη Σταύρο Κουγιουμτζή και τον τραγουδιστή Γιώργο Νταλάρα καθώς και με το Θανάση Γκαϊφύλλια στην Ατέλειωτη Εκδρομή (1975), τον Μάνο Χατζιδάκι, τον Γιάννη Σπανό, τον Γιώργο Ζαμπέτα, τον Σταμάτη Κραουνάκη, τον Λουκιανό Κηλαηδόνη, τον Γιώργο Χατζηνάσιο, τον Αντώνη Βαρδή και πολλούς άλλους. Παράλληλα έγραφε και εικονογραφούσε παραμύθια για παιδιά και επιμελείται την έκδοση λευκωμάτων με θέμα την Σύρο: Ενθύμιον Σύρας, Θέατρο στην Ερμούπολη κ.α.
Την δεκαετία του ‘90 αρθρογραφεί και συγχρόνως κάνει ραδιοφωνικές εκπομπές στον Αθήνα 9,84 και στο Δεύτερο Πρόγραμμα.

Το 1994 εκδίδει τη πρώτη του νουβέλα με τίτλο Το άγγιγμα του χρόνου. Το 2004 δημοσιεύει το πρώτο του μυθιστόρημα Ο Καιρός των Χρυσανθέμων που τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας 2005. Το 2013 ο Μάνος Ελευθερίου, βραβεύθηκε για την συνολική προσφορά του από την Ακαδημία Αθηνών.
 

Newsletter

Σαν σήμερα...

1909 | 

Δολοφονήθηκε ο Ιωάννης Παπάζογλου. Γεννήθηκε στις Σέρρες το 1871 και διετέλεσε διερμηνέας του Ελληνικού Προξενείου, πρόεδρος του Ομίλου «Ορφέως» και μέλος της επαναστατικής οργάνωσης «Φιλική Μακεδονική Εταιρεία». Από το 1904 ήταν βοηθός και συνεργάτης όλων όσων υπηρέτησαν εκείνη την εποχή στο Ελληνικό Προξενείο Σερρών. Για την σπουδαία δράση του Ιωάννη Παπάζογλου έχει γράψει σχετικά ο Αντώνης Σακτούρης στο βιβλίο του «Αναμνήσεις εκ του διπλωματικού μου σταδίου» - Κάιρο 1951: «Ο Ιωάννης Παπάζογλου εκ της πόλεως Σερρών καταγόμενος, διετέλεσε μέλος της ενόπλου Εθνικής Οργανώσεως «Ορφεύς», πράκτωρ έμπιστος του Κέντρου, πρωταθλητής εις τον αγώνα και άκαμπτος Εθνικός εργάτης. Έλαβε μέρος κατά την μεταφοράν των όπλων εν ώρα νυκτός και ημέρας πολλάκις και εις την αποθήκευσιν αυτών εις υπογείους κρύπτας κατασκευασθείσας υπό τούτου και των συντρόφων του ιδιοχείρως εις οικίας μελών του «Ορφέως», από του έτους 1905-1909. Εις την εντός των καταλυμάτων οδήγησιν και εξασφάλισιν των Σωμάτων όταν ταύτα διωκόμενα υπό των Τουρκικών Στρατευμάτων κατέφευγον εις την πόλιν Σερρών ελλείψει ορεινών ερεισμάτων. Εξετέλει δυσκόλους αποστολάς εφοδιασμού των Σωμάτων δια πολεμοφοδίων, ενδυμάτων και λοιπών, ως και δια την περίθαλψιν των τραυματιών εις ειδικά εντός της πόλεως καταλύματα και εις εκτέλεσιν εν γένει αποστολών πλήρων κινδύνων εντός της πόλεως και της υπαίθρου στρατοκρατουμένων. Υπήρξε η ψυχή του Αγώνος, ούτινος η μεγάλη επιτυχία ωφείλετο εις την Πατριωτικήν δράσιν αυτού και των συντρόφων του. Οι κίνδυνοι τους οποίους διέτρεξεν ούτος ακαταπονήτως και αδιαλείπτως εργαζόμενος ημέραν και νύκτα επί πολλά έτη ήσαν πολλάκις μεγαλύτεροι των κινδύνων ούς διέτρεχον τα Σώματα, άτινα εκινούντο και έδρων υπό την φύλαξιν και προσοχήν των μελών της οργανώσεως. Εργάσθη μετ` αφοσιώσεως, αυταπαρνήσεως, ενθέου ζήλου, μετά κόπων και μόχθων ανιδιοτελώς, εγκαταλείπων απειράκις το κύριον αυτού έργον δια την επιβολήν της οργανώσεως, άνευ της οποίας ο Αγών ήθελεν αποτύχει. Ούτος μετά των συντρόφων του επεβλήθησαν εις την πόλιν εκ της οποίας μετεδόθη ο ενθουσιασμός εις ολόκληρον τον πληθυσμόν του Νομού και ούτω επετεύχθη η ολοσχερής εις τον Νομόν επικράτησις του Ελληνικού Στοιχείου». Ο Ιωάννης Παπάζογλου δολοφονήθηκε από πράκτορες των Νεότουρκων ενώ βάδιζε στην προκυμαία της Θεσσαλονίκης.

1924 | 

Πραγματοποιήθηκε μαθητική συναυλία του Γυμνασίου υπέρ του σχολικού ταμείου υπό την διεύθυνση του μουσικού Γ. Βαΐου. Συμμετείχαν η χορωδία, η μαντολινάτα και η θεατρική ομάδα των μαθητών.

1924 | 

Ο «Μουσικός θίασος Δ. Ζαφειρίου & Σ. Τζιφού (σύμπραξις Ζωζώς Νταλμάς)», ανέβασαν στο «Πάνθεον» «την έξοχων ελληνική Οπερρέτα του Ν. Χατζηαποστόλου: Η Μοντέρνα Καμαριέρα». Οι νέοι των Σερρών είχαν ξετρελαθεί με τη όμορφη Ζωζώ Νταλμά. Το φωτογραφείο των Σερρών Πέννα-Δαϊρετζόπουλο τη φωτογράφησε και στόλισε με τα πορτρέτα της την προθήκη του καταστήματος. Το βράδυ όμως άγνωστοι θαυμαστές πιθανότατα ερωτευμένοι «άχρις θανάτου» μ' εκείνον το ζωντανό μύθο, που ο Κεμάλ, όπως λέγανε, δεν μπόρεσε να του αντισταθεί, έσπασαν τις τζαμαρίες του φωτογραφείου και λεηλάτησαν όλα τα πορτρέτα της όμορφης πρωταγωνίστριας.

1936 | 

Ο Δήμαρχος Γ. Μόσχος σε επιστολή του προς τον ιστοριοδίφη δικηγόρο Πέτρο Πέννα μεταξύ των άλλων ανέφερε: «Το Δημοτικόν συμβούλιον, εδέχθη την εισήγησίν μου και μοί ανέθεσεν όπως υποβάλω υμίν εγγράφως το ερώτημα, κατά πόσον, είσθε διατεθειμένως να συγγράψητε την ιστορίαν των Σερρών εκδίδοντες ταύτην εις επιμελειμένην έκδοσιν, έναντι της ηθικής ενισχύσεως. Ην αμέριστον θέλει παράσχη υμίν ο Δήμος και έναντι προσιτής οικονομικής τοιαύτης, ήν υμείς θέλετε καθορίση και δι’ ην επιφυλλάσσεται να εγγράψη την σχετικήν πίστωσιν εν τω προσεχή δημοτικώ προϋπολογισμώ. Εις αντάλαγμα των παροχών τούτων υμείς θα θέσητε εις την διάθεσιν του Δήμου ορισμένων αριθμόν αντιτύπων του βιβλίου σας».

1936 | 

Στον κινηματογράφο «Κρόνιον» προβάλλονταν η ταινία «Μέσα στην καταιγίδα» με την Ρουσέλ Χούτσον και στον κινηματογράφο «Πάνθεον» η ταινία «Το ιπποδρόμιον του θανάτου» με τον Χάρρυ Πηλ.
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες