Πρωτοσέλιδο

Μια αρχαία πολιτεία στο Παλατιανό Η θέση της ήλεγχε το μοναδικό φυσικό πέρασμα, που οδηγούσε από την Κρηστωνία στην Παρορβηλία και τη Σιντική

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint

Μια άγνωστη σε πολλούς πολιτεία των ρωμαϊκών χρόνων, στο Παλατιανό, μας παρουσιάζει σε βίντεο που ανάρτησε στο Facebook η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κιλκίς, καλώντας το κοινό να την επισκεφθεί και να τη γνωρίσει.

Ο άγνωστος στο ευρύ κοινό αρχαιολογικός χώρος του Παλατιανού βρίσκεται στην περιοχή της αρχαίας Κρηστωνίας, σε απόσταση 18 χλμ. βόρεια-βορειοανατολικά από την πόλη του Κιλκίς και 65 χλμ. από τη Θεσσαλονίκη.των Κρουσσίων (το όρος Δύσωρον). Η θέση της πόλης βρίσκεται σε μία ιδιαίτερα ευνοϊκή για κατοίκηση ημιορεινή περιοχή, σε άμεση γειτνίαση με την εύφορη πεδιάδα του ποταμού Εχέδωρου (ο σημερινός Γαλλικός ποταμός).

Τα ευρήματα των ανασκαφών μαρτυρούν ότι στην πόλη αυτή ήκμασαν τόσο η γεωργία και η κτηνοτροφία, όσο και το εμπόριο, όπως υποδεικνύει η παρουσία νομισμάτων από όλες τις πόλεις της Μακεδονίας.


ΠΕΡΑΣΜΑ

Η θέση της ήλεγχε το μοναδικό φυσικό πέρασμα, που οδηγούσε από την Κρηστωνία στην Παρορβηλία και τη Σιντική (σήμερα από το Κιλκίς στην Κερκίνη και το νομό Σερρών).

Η πρωιμότερη περίοδος κατοίκησης στο Παλατιανό χρονολογείται στον 10ο αι. π.Χ. (Πρώιμη Εποχή Σιδήρου) με συνεχή χρήση του χώρου έως και την Αρχαϊκή εποχή. Ακολούθησε η περαιτέρω ανάπτυξη του οικισμού με χαρακτηριστικά αστικού κέντρου από τον 4ο έως τα μέσα του 1ου αι. π.Χ. (πρώτη οικιστική περίοδος).

Η ορατή σήμερα δεύτερη οικιστική φάση της αρχαίας πόλης στο Παλατιανό, που ήταν αμφιθεατρικά κτισμένη, οργανωμένη με ρυμοτομικό σχέδιο και οχυρωμένη με περίβολο, ανήκει στους ρωμαϊκούς χρόνους, όταν ανοικοδομήθηκε και αναδιατάχθηκε ριζικά, σημειώνοντας μεγάλη ακμή από τον 1ο αι. π.Χ. μέχρι τον 3ο αι. μ.Χ., όταν και πάλι καταστράφηκε για άγνωστο λόγο.

Στη δεύτερη οικιστική περίοδο η πόλη ήταν πυκνοκατοικημένη, διέθετε πλακόστρωτους δρόμους, υδρευτικό και αποχετευτικό δίκτυο, ευρύχωρες κατοικίες με αποθηκευτικούς και υπαίθριους χώρους, και ακόμη εργαστηριακούς και λατρευτικούς χώρους.

Oi ανασκαφές του 1960


Κεντρικό σημείο της εγκατάστασης αποτελεί ταφικό Ηρώο, ενταγμένο μέσα στην πόλη, του τέλους του 1ου αι. μ.Χ. Η ανέγερσή του αποδίδεται στην πρόθεση να τιµηθούν τα µέλη µιας οικογένειας, που λατρεύτηκαν ως ήρωες µετά θάνατον. Στις ανασκαφές του 1960, βρέθηκαν 4 από τους αρχικά 5 μαρμάρινους ανδριάντες της οικογένειας, τοποθετημένοι επάνω σε ψηλό βάθρο, στις μαρμάρινες πλάκες του οποίου αναγράφονται τα ονόµατά τους.

Έχει προταθεί η συσχέτιση της πόλης με το αρχαίο Ίωρον, ένα από τα αστικά κέντρα της αρχαίας Κρηστωνίας, χωρίς αυτό να έχει επιβεβαιωθεί επιγραφικά. Η υπόθεση της ταύτισής της ενισχύεται από σημαντικότατα αγάλματα του θεού Διόνυσου, που προέρχονται από την περιοχή του Παλατιανού. Η τοπική λατρεία του Διονύσου καθώς και η ύπαρξη ιερού προς τιμήν του είναι γνωστά από αρχαίες πηγές.

Ο αρχαιολογικός χώρος είναι επισκέψιμος από Τρίτη έως Κυριακή, και ώρες 08.00-16.00 (μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου).


Newsletter

Σαν σήμερα...

1909 | 

Δολοφονήθηκε ο Ιωάννης Παπάζογλου. Γεννήθηκε στις Σέρρες το 1871 και διετέλεσε διερμηνέας του Ελληνικού Προξενείου, πρόεδρος του Ομίλου «Ορφέως» και μέλος της επαναστατικής οργάνωσης «Φιλική Μακεδονική Εταιρεία». Από το 1904 ήταν βοηθός και συνεργάτης όλων όσων υπηρέτησαν εκείνη την εποχή στο Ελληνικό Προξενείο Σερρών. Για την σπουδαία δράση του Ιωάννη Παπάζογλου έχει γράψει σχετικά ο Αντώνης Σακτούρης στο βιβλίο του «Αναμνήσεις εκ του διπλωματικού μου σταδίου» - Κάιρο 1951: «Ο Ιωάννης Παπάζογλου εκ της πόλεως Σερρών καταγόμενος, διετέλεσε μέλος της ενόπλου Εθνικής Οργανώσεως «Ορφεύς», πράκτωρ έμπιστος του Κέντρου, πρωταθλητής εις τον αγώνα και άκαμπτος Εθνικός εργάτης. Έλαβε μέρος κατά την μεταφοράν των όπλων εν ώρα νυκτός και ημέρας πολλάκις και εις την αποθήκευσιν αυτών εις υπογείους κρύπτας κατασκευασθείσας υπό τούτου και των συντρόφων του ιδιοχείρως εις οικίας μελών του «Ορφέως», από του έτους 1905-1909. Εις την εντός των καταλυμάτων οδήγησιν και εξασφάλισιν των Σωμάτων όταν ταύτα διωκόμενα υπό των Τουρκικών Στρατευμάτων κατέφευγον εις την πόλιν Σερρών ελλείψει ορεινών ερεισμάτων. Εξετέλει δυσκόλους αποστολάς εφοδιασμού των Σωμάτων δια πολεμοφοδίων, ενδυμάτων και λοιπών, ως και δια την περίθαλψιν των τραυματιών εις ειδικά εντός της πόλεως καταλύματα και εις εκτέλεσιν εν γένει αποστολών πλήρων κινδύνων εντός της πόλεως και της υπαίθρου στρατοκρατουμένων. Υπήρξε η ψυχή του Αγώνος, ούτινος η μεγάλη επιτυχία ωφείλετο εις την Πατριωτικήν δράσιν αυτού και των συντρόφων του. Οι κίνδυνοι τους οποίους διέτρεξεν ούτος ακαταπονήτως και αδιαλείπτως εργαζόμενος ημέραν και νύκτα επί πολλά έτη ήσαν πολλάκις μεγαλύτεροι των κινδύνων ούς διέτρεχον τα Σώματα, άτινα εκινούντο και έδρων υπό την φύλαξιν και προσοχήν των μελών της οργανώσεως. Εργάσθη μετ` αφοσιώσεως, αυταπαρνήσεως, ενθέου ζήλου, μετά κόπων και μόχθων ανιδιοτελώς, εγκαταλείπων απειράκις το κύριον αυτού έργον δια την επιβολήν της οργανώσεως, άνευ της οποίας ο Αγών ήθελεν αποτύχει. Ούτος μετά των συντρόφων του επεβλήθησαν εις την πόλιν εκ της οποίας μετεδόθη ο ενθουσιασμός εις ολόκληρον τον πληθυσμόν του Νομού και ούτω επετεύχθη η ολοσχερής εις τον Νομόν επικράτησις του Ελληνικού Στοιχείου». Ο Ιωάννης Παπάζογλου δολοφονήθηκε από πράκτορες των Νεότουρκων ενώ βάδιζε στην προκυμαία της Θεσσαλονίκης.

1924 | 

Πραγματοποιήθηκε μαθητική συναυλία του Γυμνασίου υπέρ του σχολικού ταμείου υπό την διεύθυνση του μουσικού Γ. Βαΐου. Συμμετείχαν η χορωδία, η μαντολινάτα και η θεατρική ομάδα των μαθητών.

1924 | 

Ο «Μουσικός θίασος Δ. Ζαφειρίου & Σ. Τζιφού (σύμπραξις Ζωζώς Νταλμάς)», ανέβασαν στο «Πάνθεον» «την έξοχων ελληνική Οπερρέτα του Ν. Χατζηαποστόλου: Η Μοντέρνα Καμαριέρα». Οι νέοι των Σερρών είχαν ξετρελαθεί με τη όμορφη Ζωζώ Νταλμά. Το φωτογραφείο των Σερρών Πέννα-Δαϊρετζόπουλο τη φωτογράφησε και στόλισε με τα πορτρέτα της την προθήκη του καταστήματος. Το βράδυ όμως άγνωστοι θαυμαστές πιθανότατα ερωτευμένοι «άχρις θανάτου» μ' εκείνον το ζωντανό μύθο, που ο Κεμάλ, όπως λέγανε, δεν μπόρεσε να του αντισταθεί, έσπασαν τις τζαμαρίες του φωτογραφείου και λεηλάτησαν όλα τα πορτρέτα της όμορφης πρωταγωνίστριας.

1936 | 

Ο Δήμαρχος Γ. Μόσχος σε επιστολή του προς τον ιστοριοδίφη δικηγόρο Πέτρο Πέννα μεταξύ των άλλων ανέφερε: «Το Δημοτικόν συμβούλιον, εδέχθη την εισήγησίν μου και μοί ανέθεσεν όπως υποβάλω υμίν εγγράφως το ερώτημα, κατά πόσον, είσθε διατεθειμένως να συγγράψητε την ιστορίαν των Σερρών εκδίδοντες ταύτην εις επιμελειμένην έκδοσιν, έναντι της ηθικής ενισχύσεως. Ην αμέριστον θέλει παράσχη υμίν ο Δήμος και έναντι προσιτής οικονομικής τοιαύτης, ήν υμείς θέλετε καθορίση και δι’ ην επιφυλλάσσεται να εγγράψη την σχετικήν πίστωσιν εν τω προσεχή δημοτικώ προϋπολογισμώ. Εις αντάλαγμα των παροχών τούτων υμείς θα θέσητε εις την διάθεσιν του Δήμου ορισμένων αριθμόν αντιτύπων του βιβλίου σας».

1936 | 

Στον κινηματογράφο «Κρόνιον» προβάλλονταν η ταινία «Μέσα στην καταιγίδα» με την Ρουσέλ Χούτσον και στον κινηματογράφο «Πάνθεον» η ταινία «Το ιπποδρόμιον του θανάτου» με τον Χάρρυ Πηλ.
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες