Πρωτοσέλιδο

Αγαπητέ κύριε Πάγκαλε..-Αρθρο του Αλ. Χρ . Σαμαρά

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint
Αγαπητέ κύριε Πάγκαλε,

η αιγυπτιακή μου ταπεινότης είναι της άποψης πως ο δημόσιος λόγος οφείλει να έχει ένα ηθικό έρμα, να είναι εύηχος, ειλικρινής, υπεύθυνος, κατατοπιστικός, τεκμηριωμένος με στέρεα επιχειρηματολογία και επί της ουσίας πολιτικός.
Ο ορθός λόγος παράγει στην ιδανική του μορφή παιδαγωγικά αποτελέσματα και δύναται να προκαλεί και να αντιπαλεύει την κοινωνική αφασία και την πνευματική οκνηρία παρακάμπτοντας τα ενίοτε στείρα στεγανά της πολιτικής ορθότητας, ποτέ όμως προκειμένου να εξυπηρετήσει την αυταρέσκεια του δημοσιολογούντα.


Όταν το δημόσιο πρόσωπο ασχολείται με το σύνολο της επίκαιρης ή μη θεματολογίας χωρίς να υπάρχει το απαραίτητο κάθε φορά γνωσιολογικό υπόβαθρο και κυρίως, όταν είναι κατακυριαρχημένο από μια ανεξέλεγκτη εσωτερική ψυχική ανάγκη προκειμένου να παράξει αποφθέγματα που θα χαρακτηρίζονται από μια ιδιάζουσα και αμφιλεγόμενη πρωτοτυπία, τότε νομοτελειακά το υποκείμενο καθίσταται έρμαιο της αμετροέπειάς του.


Δεν αποτελεί στόχο της επιστολής αυτής η εξιδανικευμένη αποκατάσταση της ιστορικής και πολιτικής ανθρωπογεωγραφίας της Ηράκλειας,  αλλά ούτε και κάποια εμβριθής κοινωνιολογική ανάλυση. Για τη μαρτυρική μας κωμόπολη, για τα βενιζελικά της σπίτια, για τη μαχόμενη αγορά της,  για το μεγάλο παζάρι της Παρασκευής, για τις δημόσιες υπηρεσίες, για τα εργοστάσια και τις εναπομένουσες  βιοτεχνίες, για τους συλλόγους και τους φορείς, για την εκπαίδευση, γράφουν στις εκθέσεις τους ήδη από την τρίτη δημοτικού οι μαθητές του 1ου και 2ου δημοτικού σχολείου της Ηράκλειας ( δύο δημοτικά σχολεία στο χωριό των δέκα σπιτιών;). Κάθε τόπος, κάθε πόλη, κάθε χωριό, κάθε πέτρα αυτής εδώ της πατρίδας, αλλά και όπου γης φέρει την ιστορία της, την ιστορία των ανθρώπων της, είναι ποτισμένος κάθε τόπος με αίμα και ψυχή.
Προσωπικά, εάν τύχει και βρεθώ συνδαιτυμόνας σε μια παρέα και δεν γνωρίζω πολλά για τον τόπο καταγωγής μιας καινούργιας γνωριμίας, μέμφομαι τον εαυτό μου και ντρέπομαι, διότι γνωρίζω πως η  υποτίμηση και η αδιαφορία της αφετηρίας και της γενέθλιας γης ενός ανθρώπου συνιστούν μια μορφή ενός χυδαίου ελιτισμού.


Τα προαναφερθέντα που αφορούν στα τοπωνύμια και στα λοιπά στατιστικά πληθυσμιακά δεδομένα αναφορικά με τις δηλώσεις σας, είναι μάλλον ελάσσονος σημασίας. Το μείζον είναι πως αναπαράγετε ελαφρά τη καρδία τα πλέον αναχρονιστικά και  μισαλλόδοξα στερεότυπα τόσο αβίαστα και συνοπτικά που θα σας ζήλευε ο κάθε αξιοπρεπής ακροδεξιός και φασίστας που ασφαλώς και θα υπερθεμάτιζε περιχαρής. Ο αξιακός κώδικας της σοσιαλδημοκρατίας που υποτίθεται ότι υπήρξατε  θιασώτης (;) δεν αποδέχεται τον διαχωρισμό των ανθρώπων με βάση την καταγωγή, το χρώμα (αιγυπτιακό μελαμψό, σταρένιο ή χλωμό πρόσωπο) και φυσικά θεωρεί αναφαίρετο δικαίωμα των πολιτών την παροχή δωρεάν δημόσιας υγείας. Εμείς, λοιπόν, ζούμε εδώ. Ζούμε όλοι μαζί. Βλάχοι, Σαρακατσάνοι, ντόπιοι, πόντιοι, ρομά, αλλοδαποί μετανάστες. Ζούμε με τα προβλήματα μας, τις ματαιώσεις και τις ελπίδες μας, τις ανασφάλειες και τα ανέξοδα όνειρα μας. Φιλοδοξία αρκετών εξ ημών αποτελεί να αποφύγουμε να εμφιλοχωρήσουν στους επιγόνους μας τοξικά συναισθήματα που απορρέουν από κάθε ρητορική μίσους (ακόμη και στην πιο ήπια εκδοχή της) που υποδαυλίζει τα πάθη.

ΥΓ1 Θα μπορούσατε με αφορμή το συμβάν στο Κ.Υ., αγαπητέ κύριε Πάγκαλε, να χρησιμοποιήσετε το δημόσιο βήμα, που ακόμα -και για ακατανόητους λόγους- σας δίδεται, προκειμένου να συνεπικουρήσετε την προσπάθεια ενίσχυσης της στελέχωσης του αστυνομικού τμήματος Ηράκλειας, ούτως ώστε να καταστεί αποτελεσματικότερη η πρόληψη και η αντιμετώπιση της παραβατικότητας της περιοχής.

ΥΓ2 Το Σάββατο βράδυ, σε έναν καλαίσθητο χώρο στην Ηράκλεια, έλαβε χώρα η παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του ιατρού Χρήστου Σαμαρά, στην διάρκεια της πρώτης δημαρχιακής θητείας του οποίου κατασκευάστηκε και λειτούργησε το Κέντρο Υγείας Ηράκλειας ( 1984 ) στα πλαίσια του εθνικού προγράμματος υγείας που είχε εκπονηθεί από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ της περιόδου εκείνης. Η επιλογή του οικοπέδου για την εγκατάσταση του Κ.Υ. στις παρυφές του “μαχαλά” έγινε επί τη βάση προφανών πρακτικών λόγων (δημοτική περιουσία) αλλά και για να αναδειχθεί ένα εμφατικό κοινωνικό και πολιτικό πρόταγμα συμπόρευσης. Και για να επανέλθω στην τέχνη, θα σας αποστείλω τα βιβλία του συγγραφέα, τα οποία θα σας παρακαλούσα να αναγνώσετε, εάν και εφόσον καταφέρετε να εξοικονομήσετε ελάχιστο χρόνο από την επίπονη και επίμονη προσπάθεια παραγωγής ακατάληπτων  ευφυολογημάτων. Ίσως τότε, μια και τα βιβλία αυτά είναι έμπλεα από τα βιώματα του συγγραφέα από τη γενέτειρα γη, να αγγίξετε λίγο την ψυχή του τόπου που ανερυθρίαστα προσβάλλατε.

ΥΓ3 Είναι προφανές πως εάν κάποιος έχει την διαστροφική συνήθεια να παρακολουθεί τις δηλώσεις σας εύκολα θα συμπεράνει πως η υστεροφημία σας είναι κάτι το οποίο δεν σας αφορά καθόλου. Ως εκ τούτου, περιμένω εναγωνίως τις επόμενες συνεντεύξεις σας όπου θα έχετε τη δυνατότητα να εκφράσετε με ενάργεια τις ριζοσπαστικές σας απόψεις σε σχέση με τους ομοφυλόφιλους, τους αλλοδαπούς, τα οικολογικά και φεμινιστικά κινήματα και πολλά άλλα. Κλείνοντας θα επαναλάβω πως εμείς ζούμε εδώ. Εσείς, αγαπητέ κύριε Πάγκαλε, πού ζείτε; Το ερώτημα είναι ρητορικό, σχεδόν μεταφυσικό.

                                               Με αγωνιστικούς χαιρετισμούς
                                            
                   Αλέξανδρος Σαμαράς, κάτοικος ενός εκ των δέκα σπιτιών της Ηράκλειας




Newsletter

Σαν σήμερα...

1848 | 

Ο Αναστάσιος Παλλατίδης υπέγραψε τη διαθήκη του με την οποία κληροδοτούσε τη μεγάλη του περιουσία στο Ελληνικό σχολείο του Μελενίκου. Πιθανή ημερομηνία γένεσης του μεγάλου ευεργέτη των Ελληνικών Σχολείων Μελενίκου Μακεδονίας και σήμερα του Σιδηροκάστρου Αναστάσιου Παλλατίδη είναι το 1788. Τα πρώτα του γράμματα ο Παλλατίδης τα διδάχθηκε στην γενέτειρά του και στις Σέρρες, ενώ τις γυμνασιακές του σπουδές τις ολοκλήρωσε στην περίφημη Ακαδημία του Βουκουρεστίου. Σπούδασε Ιατρική και στη συνέχεια προσελήφθη βοηθός του καθηγητή Γκράγκερ, προσωπικού ιατρού της Αυτοκρατορικής οικογενείας των Αψβούργων τον οποίο και διαδέχθηκε μετά τον θάνατό του. Ο Αναστάσιος Παλλατίδης από τη θέση του αυτή παρείχε μεγάλη βοήθεια στην Ελληνική Κοινότητα της Βιέννης και ούτε στιγμή δεν έπαψε να εκδηλώνει το αμέριστο ενδιαφέρον του για τα προβλήματα της ιδιαίτερης πατρίδας του, του Μελενίκου. Πέθανε το 1848.

1914 | 

Απεβίωσε ο Πέτρος Ν. Παπαγεωργίου. Υπήρξε καθηγητής φιλόλογος με εξαιρετική μόρφωση ο οποίος δίδαξε στο Γυμνάσιο των Σερρών δύο εκπαιδευτικές χρονιές 1889-1891. Στη πόλη των Σερρών παράλληλα με το εκπαιδευτικό του έργο ασχολήθηκε και με ιστορικές και τοπογραφικές έρευνες και το υλικό που συγκέντρωσε, σημαντικό ως προς τις πληροφορίες που διέσωσε, το δημοσίευσε με το τίτλο «Αι Σέρραι και τα προάστεια, τα περί τάς Σέρρας και η μονή Ιωάννου του Προδρόμου» στο γερμανικό περιοδικό “Byzantinische Zeitschrift”.

1929 | 

Άγνωστοι δολοφόνησαν (ανήμερα της γιορτής του) με μαχαίρι και πιστόλι τον πρόεδρο της κοινότητας Νέου Σουλίου (Σουμπάσκιοϊ) Θανάση Κυριακόπουλο που ήταν σημαίνουσα προσωπικότητα του κόμματος των Φιλελευθέρων στην περιοχή. Η κηδεία του έγινε στις 11 το πρωί της 20ης Ιανουαρίου 1929. Ο Κυριακόπουλος γεννήθηκε στο Σουμπάσκιοϊ και αφού ολοκλήρωσε τα μαθήματα του Δημοτικού σχολείου στις Σέρρες το 1896 πήγε στη Θεσσαλονίκη όπου και προσλήφθηκε σαν υπάλληλος σε κατάστημα αποικιακών. Από εκεί με την συνδρομή του Μητροπολίτη έφυγε για την Αθήνα όπου και κατατάχτηκε σαν εθελοντής στα τότε ανταρτικά σώματα. Στον Ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897 αγωνίσθηκε και τραυματίσθηκε ελαφρά. Νοσηλεύτηκε στο νοσοκομείο της Λαμίας. Η βασίλισσα Όλγα τον έστειλε στην Οδησσό όπου και κάθισε για ένα σύντομο χρονικό διάστημα. Από εκεί αποβιβάστηκε στη Σμύρνη με τελικό προορισμό την Θεσσαλονίκη. Η στενή παρακολούθηση που είχε από την αστυνομία τον οδήγησε στην απόφαση να επιστρέψει στις Σέρρες ως υπάλληλος στο Ελληνικό Προξενείο. Στον Μακεδονικό Αγώνα ο Κυριακόπουλος μυήθηκε από τους πρώτους κάνοντας τον οδηγό στο πρώτο ανταρτικό σώμα. Στη συνέχεια διορίσθηκε δημοδιδάσκαλος στην Άνω Βροντού όπου και επέδειξε πλούσια εθνική δραστηριότητα εναντίον των Βουλγάρων. Μετά τους πολέμους ο Κυριακόπουλος επιδόθηκε σε ιδεολογικούς αγώνες. Οπαδός του Ελευθ. Βενιζέλου ήταν ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους της Φιλελεύθερης παράταξης στο Ν. Σερρών και ένας από τους κυριότερους παράγοντες της αγροτικής κίνησης. Το 1924 ίδρυσε την «Ένωσιν των Γεωργ. Συνεταιρισμών». Στα δύο πρώτα καπνοπαραγωγικά συνέδρια κατείχε τη θέση του αντιπροέδρου. Αργότερα χρημάτισε Προϊστάμενος του τμήματος καπνοπαραγωγών στο γραφείο Προσ. Καπνού στην Καβάλα, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Γεωργικής Τραπέζης Μακεδονίας, τακτικό μέλος του Γεωργικού Επιμελητηρίου Σερρών, αντιπρόσωπος στο Κεντρικό Γραφείο Προστ. Αθηνών. Τέλος σαν Πρόεδρος της κοινότητας Νέου Σουλίου άφησε ένα πλούσιο έργο.

1937 | 

Στον κινηματογράφο «Κρόνιον» προβάλλονταν η ταινία «Το τραγούδι του Κορυδαλλού» με τη Μάρθα Έγκερθ.

1946 | 

Τη μέρα αυτή αλλά και την ερχόμενη (19 Ιανουαρίου) ο εκπολιτιστικός σύλλογος «Αναγέννησις» έδωσε δύο δωρεάν παραστάσεις με την επιθεώρηση του Γ. Καφταντζή «Ό,τι θέλει ο λαός» για τους αντάρτες του ΕΛΑΣ.

1946 | 

Τελείωσε η δημαρχιακή θητεία του Αθανάσιου Μητακίδη. (30/8/1945-18/1/1946). Την θέση του κατέλαβε ο Βασίλειος Χατζηιακώβου.

1958 | 

Ο ποταμός Στρυμόνας πλημμύρισε και τα νερά του κάλυψαν 1.000 στρέμματα στη περιοχή Μαυροθάλασσας.

1996 | 

(Πέμπτη) Δόθηκε η πρεμιέρα του θεατρικού έργου «Εμιγκρέδες» του Σ. Μπρόζεκ από το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Σερρών.
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες