Πρωτοσέλιδο

Ερευνα: Ετσι διασκεδάζουν πια οι Ελληνες -Πηγαίνουν... σούπερ μάρκετ!

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint

To ότι η δραματική συρρίκνωση των εισοδημάτων έχει μειώσει τις καταναλωτικές δαπάνες και έχει οδηγήσει τους καταναλωτές να αγοράζουν μόνο τα απολύτως αναγκαία είναι γνωστό και έχει αναλυθεί πολλαπλώς και ως προς τις επιπτώσεις που έχει στην ελληνική οικονομία.

Όμως το γεγονός ότι σημαντική μερίδα των Ελλήνων καταναλωτών επισκέπτεται το σούπερ μάρκετ ως σημείο εξόδου «διασκέδασης» μέσα στο πλαίσιο της οικονομικής ύφεσης καταδεικνύει την κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει τα νοικοκυριά.

Ερευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποτυπώνει μια διαφορετική πραγματικότητα, καθώς πλέον οι καταναλωτές επισκέπτονται όλο και πιο συχνά σούπερ μάρκετ, αφού το καλάθι γίνεται όλο και πιο μικρό, ενώ ένα 22% των πελατών το επιλέγει για βόλτα, διασκέδαση και ψυχαγωνία.

Σύμφωνα με την έρευνα, ο Ελληνας καταναλωτής είναι ιδιαίτερα κινητικός: Επιλέγει να αγοράσει τρόφιμα από πολλά διαφορετικά σημεία πώλησης με πολλές και συχνές επισκέψεις.

Τα σούπερ μάρκετ υπερτερούν στο συνολικό καλάθι αγορών

Το ΙΕΛΚΑ, στην ετήσια πανελλήνια έρευνα καταναλωτών σούπερ μάρκετ, με δείγμα 2.000 ατόμων, εξετάζει ανάμεσα σε άλλα θέματα και τις πολυκαναλικές τάσεις που παρουσιάζουν τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες καταναλωτές στο πλαίσιο της προσαρμογής στην οικονομική ύφεση, αλλά και εξαιτίας άλλων παραγόντων. Τα αποτελέσματα προσφέρουν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα σε σχέση με καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, καθώς φαίνεται ότι ο Έλληνας καταναλωτής, παρότι προσπαθεί να αξιοποιήσει προσφορές και εκπτώσεις από το σούπερ μάρκετ, παράλληλα επισκέπτεται σε σημαντικό βαθμό και άλλα σημεία πώλησης.

  • Επισκέπτεται το σούπερ μάρκετ 3 φορές την εβδομάδα ή περισσότερες. Μάλιστα, η πλειοψηφία των καταναλωτών επιλέγει 2 ή περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ για τις αγορές της. Μόλις το 9% επισκέπτεται 1 φορά ή λιγότερες το σούπερ μάρκετ ανά εβδομάδα. Πρόκειται για εξέλιξη που σχετίζεται με την ένταση των προσφορών και τα μικρότερα καλάθια ανά επίσκεψη σε σχέση με το παρελθόν που καταγράφονται, τα οποία πρακτικά μεταφράζονται σε περισσότερες επισκέψεις
  • Δεύτερο σημείο πώλησης τροφίμων με μεγάλη επισκεψιμότητα είναι ο φούρνος-αρτοπωλείο, με το 53% του κοινού να κάνει τουλάχιστον 3 επισκέψεις ανά εβδομάδα, εξέλιξη που σχετίζεται με την καθημερινή ανάγκη προμήθειας ψωμιού (άλλωστε ο φούρνος αποτελεί το κυρίαρχο κανάλι στην πώληση άρτου), αλλά και με την εξέλιξη των αρτοπωλείων σε καταστήματα με νέα προϊόντα με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον καφέ.
  • Η λαϊκή αγορά καταγράφει περίπου 1 επίσκεψη ανά εβδομάδα για την εβδομαδιαία αναπλήρωση φρούτων και λαχανικών, με το 78% του κοινού να κάνει τουλάχιστον 1 επίσκεψη σε εβδομαδιαία βάση. Άλλωστε, η λαϊκή αγορά είναι το σημείο πώλησης με το μεγαλύτερο μερίδιο πωλήσεων σε προϊόντα φρούτων και λαχανικών.
  • Τα εξειδικευμένα σημεία πώλησης κρεοπωλείο-ιχθυοπωλείο-οπωροπωλείο λαμβάνουν επίσης 1 επίσκεψη ανά εβδομάδα, με μόλις το 20% του κοινού να δηλώνει ότι δεν τα επισκέπτεται καθόλου.

Κινητικός ο καταναλωτής, «κυνηγάει» τις προσφορές

Θα πρέπει σε αυτό το σημείο να σημειωθεί ότι η επισκεψιμότητα δεν μεταφράζεται και σε αξία καλαθιού καθώς π.χ. ο φούρνος-αρτοπωλείο μπορεί να έχει μεγαλύτερη επισκεψιμότητα από το κρεοπωλείο, αλλά κατά κανόνα έχει καλάθι χαμηλότερης αξίας. Το μεγαλύτερο καλάθι ανά επίσκεψη καταγράφεται στο σουπερμάρκετ, καθώς πρόκειται για το σημείο πώλησης που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο εύρος προϊόντων, στο οποίο άλλωστε ο καταναλωτής μπορεί να βρει και τα προϊόντα των ανταγωνιστικών καναλιών.

Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι η αγορά τροφίμων αποτελεί μια ιδιαίτερα πολύπλοκη διαδικασία και ο καταναλωτής είναι ιδιαίτερα κινητικός ανάμεσα σε διαφορετικά κανάλια, αγοράζοντας συγκεκριμένα προϊόντα από διαφορετικά σημεία πώλησης και επιλέγοντας σε σημαντικό βαθμό εξειδικευμένους πωλητές για συγκεκριμένες ομάδες προϊόντων.

Χαρακτηριστικό είναι ότι  η κατανομή των επισκέψεων είναι ιδιαίτερα κατακερματισμένη, με το σουπερμάρκετ να έχει το 36% (το οποίο «σπάει» περεταίρω σε διαφορετικά καταστήματα), ο φούρνος το 34%, η Λαϊκή αγορά το 14% και το εξειδικευμένο κατάστημα το κρεοπωλείο, ιχθυοπωλείο, οπωροπωλείο το 16%.

Σημειώνεται ότι σε αυτά τα σημεία πώλησης δεν περιλαμβάνεται το κανάλι του διαδικτύου, το οποίο μπορεί ακόμα στην Ελλάδα να έχει χαμηλά ποσοστά πωλήσεων, αλλά στο εξωτερικό αποτελεί το κανάλι πώλησης με τους μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης.

Οι λόγοι της συμπεριφοράς

Η ανάλυση των αιτιών που πραγματοποιούνται οι επισκέψεις στο σουπερμάρκετ είναι ενδεικτική για την κατανόηση αυτής της συμπεριφοράς.

  1. Κυρίαρχος λόγος επίσκεψης στο σουπερμάρκετ είναι οι εβδομαδιαίες αγορές, η αναπλήρωση δηλαδή των οικιακών αποθεμάτων σε τρόφιμα και λοιπά είδη. Αντίστοιχοι είναι και οι κύριοι λόγοι για τα σημεία πώλησης της λαϊκής αγοράς και εν μέρει των εξειδικευμένων καταστημάτων.
  2. Δεύτερος λόγος είναι η έλλειψη συγκεκριμένου προϊόντος με 43%, ενώ ένα 19% επιπλέον επισκέπτεται το σουπερμάρκετ για το φαγητό της ημέρας. Πρόκειται δηλαδή για καθημερινές και μη προγραμματισμένες επισκέψεις, οι οποίες επίσης παρατηρούνται στο αρτοπωλείο-φούρνο και εν μέρει στα εξειδικευμένα καταστήματα.
  3.     Η βασική διαφορά του σουπερμάρκετ σε σχέση με τα μικρότερα σημεία πώλησης είναι ότι πρώτον αποτελεί πόλο έλξης λόγω των πολλών, έντονων και εναλλασσόμενων προσφορών και εκπτώσεων, αλλά και ως σημείο εξόδους «διασκέδασης» μέσα στο πλαίσιο της οικονομικής ύφεσης. Το 40% του κοινού επισκέπτεται το σουπερμάρκετ για κυνήγι προσφορών και εκπτώσεων ενώ το 22% για βόλτα, διασκέδαση ψυχαγωγία.

Παρά την κινητικότητα που καταγράφεται, το σουπερμάρκετ θεωρείται με διαφορά το σημείο πώλησης που εμπιστεύεται περισσότερο ο καταναλωτής  με το 73% του κοινού να το επιλέγει σε σχέση με τα άλλα σημεία πώλησης.

Άλλωστε θετικές γνώμες για την ασφάλεια και υγιεινή των προϊόντων φτάνουν το 78%, το οποίο είναι και ιδιαίτερα υψηλό για τα Ευρωπαϊκά δεδομένα. Πρόκειται για αποτέλεσμα των μακροχρόνιων επενδύσεων των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ τόσο σε εσωτερικά συστήματα διασφάλισης ποιότητας και εξελιγμένο εξοπλισμό,  όσο και των μακροχρόνιων συνεργασιών με μεγάλο αριθμό προμηθευτών η αξιολόγηση των οποίων έχει πολύ απαιτητικά κριτήρια.

Παράλληλα, η σχέση εμπιστοσύνης σχετίζεται και με τη σχέση ποιότητας-τιμής που θεωρεί ότι λαμβάνει ο καταναλωτής, με την πλειοψηφία του κοινού (74%) να αξιολογούν υψηλά τη σχέση value-for-money που βρίσκουν στο σουπερμάρκετ με αυξητική μάλιστα τάση.


Newsletter

Σαν σήμερα...

1866 | 

Ο Σερραίος ευεργέτης Ιωάννης Παπαγεωργίου συνέταξε την διαθήκη του με την οποία έδωσε στο Ελληνικό κράτος 3.000 γρόσια, στο Ελληνικό Σχολείο των Σερρών 2.000 γρόσια, στο Αλληλοδιδακτικό 5.000 γρόσια, στο Παρθεναγωγείο 3.000 γρόσια και στο Νοσοκομείο 2.000 γρόσια.

1912 | 

Από το ημερολόγιο του μητροπολίτη Αποστόλου: «Την εσπέραν της Δευτέρας κατέφυγεν εις την Μητρόπολιν μου, και εκεί εν τω γραφείω μου, εμού υπαγορευθέντος, εγράφη ελληνιστί η παραίτησις αυτού ως Μουτεσαρίφου, την οποίαν εκείνος εσφράγισε και δια της οποίας εξουσιοδοτεί τον Δήμαρχον Αχμέτ Αφέντη, όπως παραδώση την πολιν εις τον ελευσόμενον στρατόν. Την εσπέραν εν συνδιαλέξει ειπέ μοι ο Μουτεσερίφης: φέρτε μοι τριακόσιους Έλληνας στρατιώτας ίνα όπως εγώ παραδώσω αυτοίς την πόλιν. Υπάρχουσι, τω απάντησα, εν Νιγρίτη Έλληνες αλλά είναι αντάρται. Εις ληστάς (ούτως, ωνόμαζον οι Τούρκοι τους αντάρτας) είπε δεν δύναμαι να παραδώσω την πόλιν».

1912 | 

Έλληνες αντάρτες έδωσαν μάχη με αρχηγό τον καπετάν Γιαγκλή απελευθερώνοντας από τους Τούρκους τη Νιγρίτα.

1923 | 

Ξέσπασε στρατιωτικό κίνημα υπό την αρχηγία των Γ. Λεοναρδόπουλου, Π. Γαργαλίδη και Γ. Ζήρα. Ο Ζήρας ύστερα από την αποτυχία του κινήματος καταδιώχθηκε στον κάμπο των Σερρών.

1928 | 

Κοσμοσυρροή σερραίων στην αίθουσα του «Ορφέα» κατά την έναρξη των παραστάσεων του θιάσου της Μαρίκας Κοτοπούλη και του Δημήτρη Μυράτ.

1931 | 

Πέθανε ο Νικόλαος Χρηστίδης. Γεννήθηκε στις Σέρρες το 1851. Ύστερα από τις πρώτες του σπουδές, γράφτηκε στην ιατρική σχολή του Εθνικού Πανεπιστημίου της Αθήνας, απ' όπου αποφοίτησε με άριστα, το 1880. Ύστερα από την αποφοίτησή του επέστρεψε στις Σέρρες και άνοιξε δικό του ιατρείο. Παντρεύτηκε τη Ζωή Τομπάκη από τη Μυτιλήνη. Ο Ν. Χρηστίδης άσκησε το ιατρικό του λειτούργημα για 51 χρόνια και υπήρξε σημαντικός παράγοντας της κοινωνικής ζωής στις Σέρρες. Πήρε μέρος στο Μακεδονικό Αγώνα και για τις υπηρεσίες του αυτές του απονεμήθηκε (μεταθανάτια) αναμνηστικό μετάλλιο. Στα 1916 συνελήφθη από τους Βουλγάρους και στάλθηκε μαζί με το γιο του Χρήστο όμηρος στη Βουλγαρία, όπου και οι δύο τους πρόσφεραν τις ιατρικές τους υπηρεσίες στους Έλληνες αιχμαλώτους για 18 μήνες. Πέθανε στις Σέρρες σε ηλικία 80 χρόνων.

1933 | 

Στο «Πάνθεον» προβάλλονταν η ταινία «Ο φαντομάς».

1935 | 

Στο «Πάνθεον» προβάλλονταν η ταινία «Ξεχασμένες εντολές» με την ελληνοαγγλίδα Μαρίτσα Σαρρή.

1936 | 

Στον κινηματογράφο «Κρόνιον» προβάλλονταν η ταινία «Κάστα Ντίβα» με την Μάρθα Έγκερθ και στον κινηματογράφο «Πάνθεον» προβάλλονταν η ταινία «Ειδύλλιο στο Βόλγα», γαλλικής παραγωγής με τους Βέρα Κορέν - Σαρλ Βανέλ - Πιέρ Μπλανσάρ.

1965 | 

Σε αστυνομικό ρεπορτάζ η εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς» ανέφερε: «Τρείς λιποτάκται σμηνίται εκ μονάδος του Ηρακλείου συνελήφθησαν εις Σέρρας. Ηκολούθουν ακροβάτιδα Ουγγρικού τσίρκου και διέπρατον διαρρήξεις δια τα.. έξοδα των».

1978 | 

Κάτω από «πολικό» ψύχος πραγματοποιήθηκε το πρωί της Κυριακής το δεύτερο Moto Cross Σερρών στην πίστα του Ελαιώνα.
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες