Πρωτοσέλιδο

Η ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint

 

Αναμφίβολα, ήδη από τα τέλη του 20ου αιώνα η πραγματικότητα που βιώνουμε- σε όλες τις εκφάνσεις της- χαρακτηρίζεται  από τη φρενήρη ανάπτυξη της γνώσης, της τεχνολογικής εξέλιξης και της ακώλυτης χρήσης της ψηφιακής τεχνογνωσίας• η κατάσταση αυτή αποτυπώνεται γλαφυρά και στα λεγόμενα του St. Hawking, του σύγχρονουAI.Einstein,στο βιβλίο του «Το χρονικό του χρόνου», όπου αποτυπώνοντας ήδη από το 1988 τις ανησυχίες του τονίζει πως … σήμερα ακόμη και οι ειδικοί δεν μπορούν να κατανοήσουν παρά ένα μικρό μόνο μέρος των επιστημονικών θεωριών. Ο ρυθμός προόδου είναι τόσο γρήγορος, ώστε μαθαίνει κανείς στο Σχολείο ή στο Πανεπιστήμιο είναι σχεδόν πάντα ξεπερασμένα.

  Σε αυτήν την αδήριτη πραγματικότητα το ελληνικό δημόσιο Σχολείο αναγκάστηκε να προσαρμοστεί ήδη εδώ και 30 περίπου χρόνια με την εισαγωγή του μαθήματος της Πληροφορικής αρχικά στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και στη συνέχεια με την ψηφιακή υποδομή των Σχολικών Μονάδων και με τη δειλή εισαγωγή της ρομποτικής στις ημέρες μας.  Βέβαια τα προβλήματα είναι αμείλικτα και απλώς η απαρίθμηση και επισήμανσή τους θα το επιβεβαιώσει: απηρχαιωμένη υποδομή, ψηφιακός αναλφαβητισμός-μερικός ή πλήρης-ορισμένων εκπαιδευτικών και μαθητών, αδυναμία των αναλυτικών προγραμμάτων να εντάξουν ολιστικά την ψηφιακή διάσταση στο μάθημα.

Υπάρχει, όμως, και ένα άλλο ζήτημα που υφέρπει και έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις• θεωρείται από πολλούς ότι η αθρόα είσοδος και χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαιδευτική πράξη είναι η πανάκεια για την αναβάθμιση της ελληνικής εκπαίδευσης. Σαφώς και η ολιστική ένταξη της ψηφιακής τεχνολογίας θα προσδώσει ένα πολύτιμο εργαλείο στη διδασκαλία για την αποτελεσματικότερη, πιο παραστατική και προσιτή προσέγγιση σε πολλαπλούς κρουνούς γνώσης. Είναι όμως και η πανάκεια για την πραγματική αναβάθμιση της ελληνικής εκπαίδευσης; Απάντηση σε αυτό τον προβληματισμό μπορούν να παράσχουν τα νέα επιστημονικά ευρήματα από το φιλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα, τη «Μέκκα» της εκπαιδευτικής πρωτοπορίας -όπου τονίζεται η αξία της ανθρωπιστικής διάστασης στη διδασκαλία και η σημασία της  χρήσης παραδοσιακών μεθόδων γραφής για την αποτύπωση των σκέψεων - και η άποψη του ίδιου τουAI.Einstein που υπερθεμάτιζε την ανάπτυξη ανεξάρτητης σκέψης και κριτικού πνεύματος ως βασικών στόχων του σχολείου.

 Με άλλα λόγια, η αξιοποίηση των ψηφιακών δυνατοτήτων είναι αναγκαία για την εκπαίδευση, αλλά από μόνη της δεν αρκεί για την επίλυση των προβλημάτων και για την αναβάθμισή της. Όπως παραστατικά έχει πει ο NuccioOrdine στο βιβλίο του «Οι κλασικοί στην εποχή μας», οι εκθέσεις πεπραγμένων παρουσιάζουν ποσοτικά δεδομένα για τον εξοπλισμό με διδακτικά εργαλεία, για την παρουσία της τεχνολογίας στα σχολικά προγράμματα, δεν εξηγούν όμως τα αποτελέσματα που παράγει πραγματικά το ψηφιακό σχολείο στο μυαλό των μαθητών και πως επιδρούν αυτά στην ικανότητα της μάθησης. Συνεπώς και σε αυτό το ζήτημα χρειάζεται να ανακαλέσουμε από τη μνήμη μας το αρχαίο απόφθεγμα«μέτρον ἄριστον»και την αριστοτέλεια «φρόνηση», για να καταλήξουμε στο συμπέρασμα πως είναι αναγκαία η χρήση, η ολιστική και δημιουργική ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας στο Σχολείο του 21ου αιώνα, αλλά από μόνη της δεν αρκεί για τη ριζική αναβάθμισή του. Ο Άνθρωπος είναι αυτός που μπορεί , σαν ένα άλλος Οιδίποδας, να λύσει και αυτό το αίνιγμα/πρόβλημα -παραφράζοντας τον Γ. Σεφέρη- και να πορευθεί στο διάβα της Ιστορίας με περισσότερη ανθρωπιά, αισιοδοξία και ελπίδα.

Δημήτριος Κ. Χατζηπαναγιώτου,

Φιλόλογος, M.Sc., M.A., Δ/ντής Παλλατιδείου ΓΕΛ Σιδηροκάστρου


Newsletter

Σαν σήμερα...

1913 | 

(Κυριακή) Από το ημερολόγιο του Μητροπολίτη Σερρών Αποστόλου: «Η πόλις ομοιάζει προς νεκρούπολιν. Ουδεμία κίνησις. Εγνώσθη, ότι οι Διοικηταί Βούλκωβ και Χαμαμτζήεβ, και όλον το προσωπικόν, η αστυνομία και η χωροφυλακή εδραπέτευσαν την νύκτα, συνεπώς ουδεμία εξουσία υπάρχει εν τη πόλει. Κατενοήθη υπό πολλών, πολιτών ότι μέγας κίνδυνος επικρέμαται επί της πόλεως, και οι περισσότεροι ήρξαντο ετοιμαζόμενοι προς άμυναν εναντίον των επελευσομένων από βορρά βουλγάρων στρατιωτών, κομιτατζήδων και χωρικών χάριν φόνων και λαφύρω».

1913 | 

Από την ημέρα αυτή τη διοίκηση της πόλης αναλαμβάνει ο Μητροπολίτης Απόστολος. Αποφασίζει να συστήσει πολιτοφυλακή. Το έργο αναθέτει στον Τούρκο ταγματάρχη Αγιάκ Μπέη και στον πρόεδρο του Σωματείου Σερραίων Καπνεργατών Δημοσθένη Μέλφο. Καλεί στη δύναμη της πολιτοφυλακής όσους μπορούν να φέρουν όπλα.

1913 | 

Η 1η Ελληνική μεραρχία με διοικητή τον στρατηγό Εμμανουήλ Μανουσογιαννάκη, έφθασε στο μικρό χωριό Καγιαλή (κοντά στη σημερινή γέφυρα του φράγματος της Κερκίνης). Στις 6.30 μ.μ. το Γενικό Στρατηγείο διατάσει το Τμήμα Στρατιάς να κινηθεί για να βρει και να καταστρέψει τον Βουλγαρικό στρατό του στρατηγού Σαράφωφ.

1917 | 

(Παρασκευή) Διετάχθησαν όλοι οι άνδρες ηλικίας 17 έως 50 ετών του χωριού Νέου Σουλίου να συγκεντρωθούν στην πλατεία του χωριού προκειμένου οδηγηθούν στη Βουλγαρία. 350 νεοσουλιώτες εκτοπίστηκαν στο Καρναμπάτ και στο Κίτσοβο της Βουλγαρίας. Το ίδιο μέτρο εφάρμοσαν και στην πόλη των Σερρών και σ' όλες τις πόλεις και τα χωριά της Ανατολικής Μακεδονίας.

1917 | 

Βούλγαροι στρατιώτες εισήλθαν στη Μονή Εικοσιφοίνισσας και υποχρέωσαν όλους τους μοναχούς να την εγκαταλείψουν και να φύγουν για τη Δράμα.

1917 | 

Ο Βούλγαρος υπολοχαγός Πετρώφ με τριάντα στρατιώτες κατέλαβε το μοναστήρι του Τιμίου Προδρόμου.

1927 | 

Πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα οι τελικοί προκριματικών αγώνων στίβου για την εκπροσώπηση στους Ολυμπιακούς του Άμστερνταμ. Παρά τα προγνωστικά που ήθελαν το Σερραίο αθλητή Μπεκιάρη να θριαμβεύει στους αγώνες αυτούς, δύο χιλιόμετρα πριν από τον τερματισμό εγκατέλειψε τον αγώνα, χωρίς κανένα ουσιαστικό λόγο και παρά το γεγονός ότι μέχρι εκείνη τη στιγμή ερχόταν πρώτος.

1935 | 

Δόθηκε διάλεξη από τον Νικ. Στρατάκη στο «Κρόνιο». Το θέμα της ομιλίας ήταν: «Η θέσις της μουσικής μεταξύ των ωραίων τεχνών κατά τους προϊστορικούς χρόνους και ιδία κατά τους ομηρικούς και κλασσικούς, ως και η επίδρασις ταύτης επί της ψυχής και του πνεύματος του ανθρώπου». Την οργάνωση είχε το Ωδείο Σερρών «Ορφεύς».

1948 | 

Η εφημερίδα «ΕΜΠΡΟΣ» έγραφε: «Η Ένωσις Γεωργικών Συνεταιρισμών Σερρών δια τηλεγραφήμτος προς την Κυβέρνησιν σητεί: 1) Η τιμή ασφαλείας του σίτου να μην είναι κατωτέρα των 3.000 δρ. κατ’ οκάν 2)Να μην αφαιρεθούν τα δελτία άρτου από τους σιτοπαραγωγούς 3) Να θεσπισθή η αυτασφάλεια των παραγωγών και των μηχανημάτων 4) Να σποσταλούν εις τας αγροτικάς παεριφερείας χημικαί ουσίαι προς πρόληψιν των καταστροφών από εμπρησμούς».

1959 | 

Από τον Όμιλο «Ορφέα» οργανώθηκε συναυλία με τη νεοσύστατη Φιλαρμονικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης με διευθυντή τον Σόλωνα Μιχαηλίδη.

1968 | 

Ο Πανσερραϊκός διεκδίκησε την άνοδό του στην Α΄ Εθνική από την ποδοσφαιρική ομάδα της Καβάλας στην έδρα της δεύτερης, από την οποία έπρεπε να αποσπάσει τουλάχιστον ισοπαλία. Ολόκληρη η πόλη των Σερρών είχε μετακομίσει στο γήπεδο της γειτονικής πόλης. Ο αγώνας ήταν τιτάνιος. Οι Σερραίοι ποδοσφαιριστές έδωσαν και την ψυχή τους και πήραν με το σπαθί τους ισοπαλία (0-0) και την άνοδο στην Α΄ Εθνική Κατηγορία.
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες