ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κατανομή εδρών αν είχαμε σήμερα εκλογές...

Τα πιθανά παράδοξα και οι ιδιαιτερότητες της κατανομής των εδρών της Εκλογικής Περιφέρειας Σερρών στις επικείμενες εθνικές εκλογές. Αρθρο Νικόλαου Κουφοτόλη.  

Τα πιθανά παράδοξα και οι ιδιαιτερότητες της κατανομής των εδρών της Εκλογικής Περιφέρειας Σερρών στις επικείμενες εθνικές εκλογές. Αρθρο Νικόλαου Κουφοτόλη.  

Την ώρα που οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη, οι Κυβερνώντες δηλώνουν αισιόδοξοι για την επιτυχή ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης και την βέβαιη έγκρισή της από το Ελληνικό Κοινοβούλιο. Το σενάριο τούτο αλλά και τα σημερινά δημοσκοπικά δεδομένα  μεταθέτουν  τις  εθνικές εκλογές στο απώτερο και όχι στο κοντινό μέλλον.  Όμως, το απρόβλεπτο, δηλαδή οι πρόωρες εκλογές  είναι μία παράμετρος που δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να υποτιμηθεί  ή να υποβαθμιστεί. Πολιτικά ‘ατυχήματα’ έχουν συμβεί πολλάκις κατά το παρελθόν και τα οποία μπορεί να ανατρέψουν τους διαφόρους ποικολόμορφους σχεδιασμούς.

Η στρατηγική της Κυβέρνησης εκκινεί  με το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης και  την ένταξη της χώρας στην ποσοτική χαλάρωση με ότι τούτο συνεπάγεται για την οικονομία, το άνοιγμα της διαδικασίας αναθεώρησης του Συντάγματος, τις  θεσμικές αλλαγές  σχετικά με την θεσμοθέτηση κανόνων διαφάνειας, τα πιθανά ‘ανοίγματα’  σε πολιτικούς χώρους και σε προσωπικότητες εκτός ΣΥΡΙΖΑ για την ανάδειξη του σε κυρίαρχο στον χώρο της Κεντροαριστεράς, και, τελικά  εκλογές και μάλιστα τριπλές την άνοιξη του 2019. (Εθνικές–Ευρωεκλογές–Αυτοδιοικητικές Εκλογές). Το εάν θα επιτευχθεί είναι θέμα προς συζήτηση...

 Ήδη, έχει ξεκινήσει μία μάχη εντυπώσεων για το εάν οι εκλογές θα είναι ωφέλιμες για τον τόπο.  Είναι προφανές ότι, όποιος αντιλαμβάνεται τις διεργασίες οι οποίες λαμβάνουν χώρα στην κοινωνία, ότι τούτο το ερώτημα  ‘εξαϋλώνεται’  και περιθωριοποιείται την ώρα που η κοινωνική υποστήριξη χάνεται  από όλους τους πολιτικούς σχηματισμούς. Οι περιστάσεις δε, επιβάλλουν άπαντες να κινηθούν με την ευθύνη και την  σοβαρότητα που επιτάσσει το εθνικό συμφέρον.

Σε αυτό το ιδιαίτερα δυσμενές πολιτικό περιβάλλον, έχει ήδη ξεκινήσει η συζήτηση για την στελέχωση των ψηφοδελτίων κυρίως στην Νέα Δημοκρατία και την Δημοκρατική Συμπαράταξη. Η διαδικασία τούτη έχει αποδειχθεί, πολλάκις κατά το παρελθόν, ότι ολοκληρώνεται με την προκήρυξη των εκλογών. Αυτή η πρακτική εξυπηρετεί κυρίως τους νυν βουλευτές, τους πρώην βουλευτές  και τους πολιτευτές για ευνόητους λόγους ενώ περιορίζει τις πιθανότητες  εκλογής των νέων υποψηφίων.  Είναι ελάχιστοι εκείνοι οι υποψήφιοι από τη Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ οι οποίοι κατάφεραν να εκλεγούν με την πρώτη φορά που έθεσαν υποψηφιότητα  (Χαϊτίδης Ευγένιος,  Κουτμερίδης Ευστάθιος, Αραμπατζή Φωτεινή, Βλάχβεης Μενέλαος, κ.α.).

Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων της Εκλογικής Περιφέρειας Σερρών (6εδρική) και των ιδιαιτεροτήτων που την χαρακτηρίζουν, εξ αιτίας του ισχύοντος εκλογικού νόμου,  αναμένεται μία αδυσώπητη μάχη πολιτικής επιβίωσης μεταξύ των υποψηφίων  και όχι μόνο μεταξύ των  κομμάτων.  Το ‘γιατί’ πηγάζει από τις αδιάθετες έδρες που  βάσει του εκλογικού νόμου   διατίθενται ως bonus στο πρώτο κόμμα.

Το ενδιαφέρον όλων είναι εάν θα υπάρξουν αδιάθετες έδρες και  αυτό μπορεί να συμβεί είτε από α) μη πλήρωση του ορίου 3%  που ορίζει ο εκλογικός νόμος για την είσοδο στη Βουλή των Ελλήνων, είτε β) από την σειρά κατάταξής τους σε απόλυτο αριθμό ψήφων  στον ίδιο τους τον πολιτικό χώρο και αυτό αφορά, κύρια, τους Ανεξάρτητους Έλληνες και την Ένωση Κεντρώων που σήμερα καταλαμβάνουν 2 έδρες στην Εκλογική Περιφέρεια των Σερρών.

Μια παράμετρος που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει σχέση κυρίως με την συμμετοχή των πολιτών, τους ψηφίσαντες και τα έγκυρα ψηφοδέλτια, όπου παρατηρείται μία τεράστια μείωση σε βάθος δεκαετίας τόσο των ψηφισάντων όσο και των εγκύρων ψηφοδελτίων.

Ενδεικτικά, στις εκλογές του 2007 ψήφισαν 172.634 συμπολίτες μας και τα έγκυρα ήταν 167.624 ψηφοδέλτια.  Ενώ τον Σεπτέμβριο του 2015 ψήφισαν 115.104 πολίτες και τα έγκυρα ήταν 111.819.  Ένα ποσοστό μείωσης που αγγίζει το 34% σε μία δεκαετία και εάν η τάση αυτή συνεχιστεί, θα δυσκολέψει ακόμη περισσότερο τις πιθανότητές των μικρών κομμάτων να εκλέξουν βουλευτή στις Σέρρες.

Για να αντιληφθεί κάποιος την σπουδαιότητά της θα πρέπει να γνωρίζει  ότι, βάσει  των εκλογικών ποσοστών τους στην επικράτεια,  η έδρα της Ένωσης Κεντρώων που κατακυρώθηκε στο Νομό Σερρών,  ήταν η τελευταία (9η έδρα) που της  αναλογούσε κρίθηκε για 200 ψήφους (Ένωσης Κεντρώων , Σέρρες 4622 ψήφοι, Α’ Πειραιώς 4423 ψήφοι) ενώ και για τους Ανεξάρτητους Έλληνες  η 10η έδρα που τους αναλογούσε βάσει της εκλογικής τους δύναμης,  η  τελευταία που τους κατακυρώθηκε ήταν επίσης  η  έδρα των Σερρών.  Η έδρα αυτή κρίθηκε για 181 ψήφους, διότι τόση ήταν η διαφορά των ψήφων που έλαβαν οι Ανεξάρτητοι Έλληνες στο Νομό Σερρών ( 5.540 ψήφοι) με το Νομό Ηρακλείου (5.360 ψήφοι) και στον οποίο ψήφισαν στις τελευταίες εκλογές 158.579 και τα έγκυρα ψηφοδέλτια ήταν 154.919 ψήφοι.

Βέβαια,  εάν  η Ένωση Κεντρώων, οι Ανεξάρτητοι Έλληνες διατηρήσουν τις έδρες τους στον Νομό Σερρών, και επιπλέον, αξιοποιήσει επιτυχώς τις πιθανότητές του το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδος, τότε εξαιτίας του εκλογικού νόμου που αναζητά έδρες πρώτο το τελευταίο κόμμα (ποσοστό) στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, τότε είναι αδύνατο να εκπροσωπηθούν και  η Δημοκρατική Συμπαράταξη και η Χρυσή Αυγή, ακόμη και ο ΣΥΡΙΖΑ εάν δεν καταφέρει να συγκεντρώσει το ποσοστό κατάληψης έδρας (16,6%) από την Α’ κατανομή.

Συμπερασματικά,   η ιδιαιτερότητα αυτών των εκλογών  έχει σχέση με το εάν θα υπάρξουν  αδιάθετες έδρες και αυτό θα συμβεί εάν δεν τις καταλάβουν τα μικρά κόμματα στις Σέρρες. Οι υποψήφιοι της Νέας Δημοκρατίας, του ΣΥΡΙΖΑ, της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και  της Χρυσής Αυγής  έχουν αντιληφθεί  ότι η εκλογή ορισμένων εξ’ αυτών εξαρτάται ουσιαστικά από την αποτυχία των μικρών κομμάτων στις Σέρρες. Οι υποψήφιοι αυτών θα πρέπει να λάβουν σοβαρά υπ’ όψιν τους την ακόλουθη παρατήρηση: ή καταλαμβάνεις έδρα από την Α’ κατανομή ή αλλιώς εύχεσαι να μην κατακτήσει έδρα το ΚΚΕ αλλά και να απολέσουν τις  υφιστάμενες έδρες τους η Ένωση Κεντρώων και οι Ανεξάρτητοι Έλληνες.

Π.χ.  είναι περιορισμένες οι πιθανότητες  η Δημοκρατική Συμπαράταξη (πρώτος πολιτευτής σε αριθμό ψηφοδελτίων) να εκλεγεί, εκτός εάν ξεπεράσει το όριο της Α’ κατανομής (16,66%), γιατί δεν θα υπάρχουν αδιάθετες έδρες, τις οποίες θα έχουν καταλάβει τα μικρά κόμματα και οι 3 έδρες φυσιολογικά θα έχουν ήδη εξασφαλιστεί από την Α’ κατανομή (Νέα Δημοκρατία–ΣΥΡΙΖΑ).

Π.χ.  η πιθανότητα εκλογής βουλευτή της Χρυσής Αυγής στις Σέρρες, εξαρτάται κυρίως από την πορεία του κόμματος σε μικρές εκλογικές περιφέρειες (3δρικών–4εδρικών) στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Εάν η  Χρυσή Αυγή παραμείνει 3η εκλογική  δύναμη στους Νομούς Κιλκίς, Χαλκιδικής και Πέλλας τότε απομακρύνεται η πιθανότητα κατάληψης έδρας εκ μέρους της.

Π.χ. Ο ΣΥΡΙΖΑ στο ακραίο σενάριο που δεν καταφέρει να ξεπεράσει το 16,66% στην Εκλογική Περιφέρεια Σερρών, (να επιστρέψει δηλαδή, στα ποσοστά του Ιουνίου 2012, 16,34% ) τότε και αυτός κινδυνεύει να μην εκλέξει κανέναν υποψήφιό του για τους λόγους που ισχύουν και στην περίπτωση της Δημοκρατικής Συμπαράταξης.

Π.χ. Εάν η Νέα Δημοκρατία λάβει κάτω από το 33,34% (35,21% στις εκλογές του 2015) στις Σέρρες και το μικρά κόμματα καταλάβουν τις έδρες που  έχουν σήμερα ή προστεθεί και η έδρα στο ΚΚΕ τότε είναι υπαρκτό το σενάριο  η 6εδρική περιφέρεια των Σερρών να διαθέτει 6 εκπροσώπους από διαφορετικούς πολιτικούς σχηματισμούς.

Συμπερασματικά, όλα θα εξαρτηθούν από το εάν καταλάβουν έδρες η Ένωση Κεντρώων, οι Ανεξάρτητοι Έλληνες (δυνητικά τούτο υφίσταται, ωστόσο θα απαιτήσει μία ξεχωριστή και μάλιστα στοχευμένη ανάλυση, που θα παρουσιαστεί στο εγγύς μέλλον)  και το ΚΚΕ  στις Σέρρες.

 

 

 


Αναλύοντας τα πρόσφατα δημοσκοπικά ευρήματα (μέσο όρο των τελευταίων δημοσκοπήσεων) και, με την αναγωγή αυτών στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και τον Νομό Σερρών, τότε  σύμφωνα με αυτά, το πιθανότερο σενάριο κατανομής των εδρών στις Σέρρες είναι το ακόλουθο: ΚΚΕ (1 έδρα), Δημοκρατική Συμπαράταξη (1έδρα), Χρυσή Αυγή (1έδρα), Νέα Δημοκρατία (3 έδρες).

Η ανάλυση τούτη αφορά κυρίως τους εμπλεκομένους στην εκλογική διαδικασία, κομματικούς σχηματισμούς, πολιτικά γραφεία, βουλευτές, πολιτευτές και εν δυνάμει υποψήφιους βουλευτές.

Όσο για την πατρίδα μας όταν τούτο απαιτηθεί, θα κυβερνηθεί!  Εάν αυτό προκύψει δίχως εκλογές, μέσω Οικουμενικής Κυβέρνησης, ή διαφορετικά με Κυβέρνηση συνεργασίας Νέας Δημοκρατίας και Δημοκρατικής Συμπαράταξης αύριο, ή ακόμη και της Νέας Δημοκρατίας και του ΣΥΡΙΖΑ, όσο και εάν το σενάριο αυτό φαντάζει ‘απίστευτο’. Η ιστορία έχει καταδείξει  ότι είναι καλές  οι πολιτικές αντιπαραθέσεις και τα κομματικά ιδεολογήματα , ωστόσο είναι η οικονομία η οποία ορίζει τις εξελίξεις. Ο Ιούλιος είναι, πλέον, τρεις  μήνες μακριά μας δηλαδή τόσο κοντά...